הונג קונג קיימה היום (ראשון) את הבחירות "הפטריוטיות" הראשונות למועצה המחוקקת המקומית בהתאם לרפורמה שהעביר השלטון הסיני מוקדם יותר השנה ואשר נועדה לדכא את הכוחות הפרו דמוקרטיים בעיר. אולם הציבור הצביע ברגליים ונרשם אחוז ההצבעה הנמוך ביותר אי פעם.

הבחירות אתמול התקיימו יותר מ-15 חודשים לאחר המועד המקורי בטיעון של מגבלות הקורונה, אולם רוב מכריע של המצביעים לא טרחו להגיע לקלפיות על אף שהנסיעות בתחבורה הציבוריות היו בחינם. על פי הנתונים הרשמיים, בשעה 21:30 בערב, שעה לפני סגירת הקלפיות, רק 29.28 אחוז מהמצביעים הרשומים השתתפו בבחירות. לשם השוואה, בבחירות הקודמות שהתקיימו בספטמבר 2016 עמד אחוז ההצבעה הכולל על יותר מ-58 אחוז, הנתון הגבוה ביותר שתועד עד כה.

לנוכח הנתונים, המתמודדים ניסו להמריץ את המצביעים לקלפיות, בעוד שג'ון לי, שעומד בראש הזרוע הביצועית של הונג קונג - האשים כי מועמדים שנפסלו מהתמודדות בבחירות - התייחסות ישירה לפעילים הפרו דמוקרטים - הם שמנסים לסכל את ההצבעה. "אנחנו חייבים להבטיח שהם לא יצליחו", אמר לעיתונאים אחרי שהצביע בבחירות.

מושלת הונג קונג, קארי לאם, התנערה מכל אחריות לאחוז ההצבעה הנמוך. "הצבתי מטרות שהבחירות יהיו יעילות ככל האפשר, למשל בניסיון להכריז על התוצאות מוקדם ככל האפשר", אמרה. "וניסיתי למלא אחרי האינטרס של המצביעים. אני אחראית להגשמת היעדים האלה עבור תושבי הונג קונג, אבל לא לאחוז ההצבעה".

קארי לאם (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
קארי לאם (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

מדובר בפעם הראשונה שבה תושבי הונג קונג בוחרים את המועצה המחוקקת לאחר שהשלטון הסיני אישר מוקדם יותר השנה את הרפורמה המקיפה בחוקי הבחירות כחלק מהידוק השליטה של בייג'ינג על העיר לאחר המחאות הפרו דמוקרטיות בשנים האחרונות. על פי הנהלים הנוכחיים, פעילי אופוזיציה רבים, בהם מחוקקים ואנשי עסקים ותקשורת, נשלחו לכלא על פי חוק הביטחון הלאומי החדש, ופעילים נוספים נמלטו מהונג קונג.

לפי הרפורמה, כל מי שמבקש להתמודד בבחירות חייב להוכיח כי הוא "פטריוט". כמו כן, מספר חברי המועצה המחוקקת הועלה מ-70 ל-90 צירים, אולם רק עשרים מתוכם נבחרו באופן ישיר לעומת 35 מושבים לפי החוק הקודם. 40 מהמושבים ייקבעו על ידי ועדת בחירות שמונתה על ידי בייג'ינג ושלושים המושבים הנותרים נועדו למחוזות בחירה של תעשיות ומקצועות שונים.