הקואליציה בהובלת סעודיה שפועלת נגד החות'ים בתימן האשימה היום (ראשון) באופן ישיר את ארגון חיזבאללה הלבנוני באחריות לתקיפות של הטילים והכטב"מים שמשוגרים לעבר השטח הסעודי והציג סרטון שמתעד פעילים של חיזבאללה שפועלים בתימן.

אחרי ימים אחדים של לחימה משני צדי הגבול, שכללו הפצצות כבדות של מטוסי הקואליציה נגד מטרות של החות'ים בצנעא ובאזורים נוספים והתקפות של כטב"מים חמושים וטילים בליסטיים לשטח סעודיה שגרמו לנפגעים, קיים דובר הקואליציה, בריגדיר גנרל טורקי אל-מאלכי, תדרוך לעיתונאים שבו הצביע ישירות על חיזבאללה ועל איראן כמי שאחראיות להסלמה הגוברת ומונעות השגת פתרון פוליטי למלחמה המתמשכת.

אל-מאלכי הציג סרטון שמציג לכאורה מדריכים של חיזבאללה מאמנים את החות'ים כיצד לשגר מטחים של טילים וכטב"מים במתקנים במתחם נמל התעופה הבינלאומי של צנעא וכיצד פעיל בכיר של ארגון הטרור הלבנוני נותן הנחיות לפגוע בכלי שיט בים האדום.

"ארגון הטרור חיזבאללה הפיץ הרס באזור ובעולם והוא נושא לאחריות לפגיעה באזרחים בסעודיה ובתימן", האשים הדובר הסעודי. "המלחמה בתימן היא מלחמה אינטלקטואלית, חברתית ועדתית, כמו המצב בלבנון".

אל-מאלכי הוסיף כי איראן "מפיצה אידיאולוגיה עדתית בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן". "המשטר האיראני מממן את זרועותיו באזור ואחראי להרס, והחות'ים הם הזרוע שלו בתימן אחרי שהם אימצו את האידיאולוגיה העדתית שלו", הצהיר דובר הקואליציה.

הוא האשים כי חסן אורלו, השגריר האיראני בתימן, הוביל מבצעים צבאיים בתימן. אורלו, איש משמרות המהפכה, מת בשבוע שעבר והגרסה הרשמית היא שהוא מת מקורונה על אף שיש הערכות כי הוא חוסל.

לפי נתוני הקואליציה שהציג אל-מאלכי, החות'ים שיגרו עד כה 851 כטב"מים ו-430 טילים בליסטיים לעבר שטח סעודיה. כמו כן, הוא ציין כי הקואליציה הרסה מאה כלי שיט של החות'ים שנועדו לשבש את התנועה בים האדום וכי החות'ים גם הציבו קרוב ל-250 מוקשים ימיים. "מאמצי הקואליציה תרמו להבטחת השיט בים האדום", אמר.

חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)
חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

אל-מאלכי הדגיש כי "הפתרון הפוליטי בתימן הוא הפתרון הטוב ביותר", אולם האשים כי החות'ים "דחו את כל המאמצים של האו"ם לפתור את המשבר". "המיליציה החות'ית מנצלת את ההסכם להפגת ההסלמה ומקדמת את כוחותיה במספר חזיתות", אמר הקצין הבכיר, שציין כי כוחות הקואליציה עוקבים אחרי התנועות "מסביב לשעון".