המתיחות הצבאית במזרח אירופה: בעוד החשש מפני פלישה רוסית לאוקראינה הולך וגובר והמאמץ הדיפלומטי למנוע מלחמה שלא פוסק לרגע, מאה אלף חיילים רוסיים שכבר מוצבים בגבולותיה של אוקראינה רק ממתינים לפקודתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מנת לפלוש אל תוך המדינה האוקראינית. בצל ההערכות בקרב גורמי מודיעין אמריקאים כי הפלישה תתרחש בזמן הקרוב, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח היום (ראשון) עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, והצהיר כי "התגובה האמריקאית לכל תוקפנות רוסית תהיה מהירה ונחרצת".

במהלך השיחה שנערכה כשעה, הבהיר ביידן כי "ארה"ב תגיב בנחישות, יחד עם בעלות בריתה ושותפותיה". שני המנהיגים הסכימו על חשיבות המשך הניסיון הדימפלומטי למתן את המתיחות במזרח אירופה. בכיר אוקראיני מסר כי זלנסקי חידש את הקריאות לוושינגטון לספק תמיכה צבאית וכספית גדולה יותר לאוקראינה, וביקש מביידן לבקר באוקראינה בהקדם האפשרי. עם זאת, גורמים רשמיים אמרו כי נסיעתו של ביידן לאוקראינה בזמן זה אינה סבירה. כמו כן, הגורם הרשמי מסר כי זלנסקי השתמש בשיחה כדי להציע את מה שתיאר כ"רעיונות קונקרטיים להפחתת האיום הרוסי על אוקראינה".

נשיא אוקראינה הדגיש בפני ביידן את הצורך בחבילה פיננסית משמעותית עבור המדינה, וכי תמיכה כלכלית חזקה "תראה לפוטין שהמערב עומד לצד אוקראינה, וכי ההסלמה של פוטין לא תישא פרי". גורם בבית הלבן ציין כי הסיוע הביטחוני לאוקראינה נמשך והדגיש כי המשלוחים בשבועות האחרונים מספקים "תמיכה מאקרו-כלכלית נוספת כדי לעזור לכלכלת אוקראינה", זאת על רקע ההתגברות הצבאית של רוסיה בגבול.

תמונת לווין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
תמונת לווין המציגה את היערכות הצבא הרוסי בחצי האי קרים (צילום: 2022 Maxar Technologies/Handout via REUTERS)

השיחה בין השניים הגיעה כיממה לאחר שביידן הזהיר את פוטין במהלך השיחה בין השניים, כי ארה"ב ובעלות בריתה יגיבו "בנחישות ויטילו עליה סנקציות חמורות", במידה ויחליט לפלוש לאוקראינה. בתוך כך, היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, פרסם היום אזהרה חריפה כי ארה"ב מאמינה שרוסיה תפתח במבצע צבאי נגד אוקראינה עוד השבוע, אך עדיין יש תקווה שהדיפלומטיה תנצח. בשיחה עם רשת CNN, אמר סאליבן כי "הכוחות הרוסיים נמצאים במקום שבו עלולה להתרחש פלישה לפני סיום אולימפיאדת החורף בביג'יינג, שתסתיים ב-20 בפברואר".

כמו כן, ארה"ב העריכה כי לרוסיה יש יותר ממאה אלף חיילים ליד הגבול עם אוקראינה, כאשר אלפים רבים נוספו השבוע. על פי גורם בממשל, נכון לרגע זה, ארה"ב העבירה חלק מכוחותיה מאוקראינה והורתה על פינוי רוב צוות השגרירות שלה, כשהחשש גובר מפני פלישה רוסית אפשרית. סאליבן הוסיף כי "שגירות ארה"ב באוקראינה מוכנה להשלים את הנסיגה אם יהיה צורך בכך".

כאמור, במאמצים דיפלומטיים למנוע מלחמה במזרח אירופה, שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על מנת לנסות ולחולל שינוי בעמדה הרוסית. בשיחה אמש אמר ביידן לפוטין כי אם רוסיה תחליט לתקוף, היא תיענה בתגובה "מהירה והחלטית" שתגבה מרוסיה מחיר כבד.

עוד דווח מהבית הלבן כי השיחה הייתה "ישירה, ונגעה בכל הנושאים שארצות הברית העלתה". מהבית הלבן נמסר כי ביידן הבהיר כי אם רוסיה תבצע פלישה נוספת לאוקראינה, ארה"ב יחד עם בעלות בריתה יגיבו בנחישות ויטילו על רוסיה עלויות מהירות וחמורות. עוד אמר כי פלישה נוספת של רוסיה לאוקראינה תיצור סבל אנושי נרחב ותפחית את מעמדה של רוסיה.