המצב המתוח בין אוקראינה לרוסיה והאפשרות למלחמה ממשית בין שתי המדינות, מעלה את שאלת רמת המעורבות של ישראל במתרחש. על כך שוחח היום (שני) אלוף (במיל') עוזי דיין, לשעבר יו"ר המועצה לביטחון לאומי, עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm: "יש לנו פריווילגיה שאין לנו הרבה פעמים - אנחנו הישראלים לא צריכים להידחף לתמונה".

"יש לנו יחסים מאוד מיוחדים עם רוסיה", אמר עוד תחילה, "אנחנו שחקן חשוב פה באזור. הנושא באוקראינה לא שייך לנו אלא רק הדאגה לישראלים וליהודים ששם. אנחנו צריכים לא להידחף לדבר הזה ובעיקר לא לשפוך שמן על המדורה. קרה פה דבר דרמטי בעולם - שכחו מתי מדינה פלשה למדינה אחרת. יש פה פוטנציאל לסערה מאוד מאוד גדולה".

"כיוון שמדובר פה על צבאות חזקים ושיש פה אפשרות להתדרדרות עם האמריקאים והאירופאים אני חושב שהרוסים יותר בונים על זה שארה"ב מאיימת ולא מקיימת", טען, "האירופאים ידועים כשחקנים חלשים ואני חושב שהרוסים במקרה הקיצוני יעשו פלישה קטנה דרך מקום מסויים. העניין הוא שצריך לזכור שזה משחק באש כי האפשרות להתדרדרות עד כדי מלחמה היא גדולה. הלוואי והייתי יכול לסמוך על הנחישות והעוצמה האמריקאית, אני לא רואה אותה בהרבה מקומות בעולם ואני חושב שהרוסים למדו שהאמריקאים לא חזקים".

"האיראנים יכולים בחסות אירועים בינלאומיים להעז לעשות דברים"

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה רק גוברת, ולא ניתן להתעלם מההשלכות העתידיות של פעולה צבאית בין המדינות על ישראל. דיין מנה את השלבים שלדעתו ישראל צריכה לבצע על מנת לא למצוא עצמה בנקודת אל חזור: "בשלב הראשון לא להידחף לתמונה ולדאוג, כמו שעושים, לישראלים ששם. אנחנו מאוד מנסים שהם יצאו, ב־24 שעות האחרונות יצאו 1,000 ישראלים אבל זה לא מספיק, אם קורה משהו השדות מאוד מהר נסגרים. בהמשך הייתי שם לב לשני דברים עיקריים - לאפשרות שירימו ראש בכל מיני מקומות תחת הבלאגן הגדול ולעקוב מה קורה עם האיראנים".

נשיא איראן איברהים ראיסי בנאום לאומה (צילום: Handout via REUTERS)
נשיא איראן איברהים ראיסי בנאום לאומה (צילום: Handout via REUTERS)

"עכשיו כאילו שכחו מהמו"מ על ההסכם הגרעיני, והאיראנים יכולים בחסות אירועים בין לאומיים להעז ולעשות דברים כי העולם עסוק בדברים הגדולים והחשובים. מתאים לאיראנים לנצל דבר כזה ועל זה אנחנו צריכים לעמוד על המשמר. מיידית יותר טרור ובהמשך לראות מה איראן עושה. אנחנו צריכים להיות יותר פעילים ולעזור לדרוזים בדרום סוריה כי יש לנו אפשרות לשנות את תמונת המצב ושדרום סוריה לפחות לא תהיה אזור עוין לישראל", הדגיש דיין.

לדבריו, "צריך לזכור שבשלב הזה אנחנו לא דוחקים את איראן מסוריה, מה שצריך להתבצע, אלא בעיקר דואגים שהם לא ישפרו עמדות. לא בנשק רקטי מדוייק ולא בהפעלת החיזבאללה. אנחנו צריכים לכוון יותר גבוה - לשנות את תמונת המצב האסטרטגית בדרום סוריה".

עוזי דיין (צילום: יוסי אלוני)
עוזי דיין (צילום: יוסי אלוני)

בסיום השיחה, התייחס אלוף (במיל') עוזי דיין להתנהלות ממשלת ישראל מול המשבר הגדול בין רוסיה לאוקראינה. "ישראל נוהגת בזהירות ובצדק. זה לא שלב לתת ציונים ולא שלב להידחף לתמונה ולכן אני חושב שנוהגים בסדר. אנחנו ניבחן באמת במה יקרה בשנה שנתיים הקרובות, אלא אם כל המתח הזה יתפוגג. בסוף הרוסים רוצים להשיג דברים ולכן אין ברירה במצב כזה אלא לומר את מה שאומרים תמיד - אם אין אני לי מי לי. אנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים שלנו, לדחוק את איראן ולא לאפשר בשום אופן לאיראן להיות גרעינית".