ברקע המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה, בישראל ממשיכים לקרוא ליהודים וישראלים לצאת מאוקראינה כל עוד המצב מאפשר זאת. היום (חמישי) שוחח סגן שגריר ישראל באוקראינה, יואב ביסטריצקי, עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והבהיר כי נכון להיום, אי אפשר לראות רגיעה בשטח: "המצב מורכב והוא בהחלט יכול להידרדר לעימות אלים. אנחנו מעדיפים להיות בצד הבטוח, בצד שאומר לישראלים את מה שמדינת ישראל יודעת ואיך היא מעריכה את המצב. כרגע, המצב נפיץ ולא יציב".

בפתח דבריו, סגן השגריר הסביר כי "השגרירות ממשיכה לעבוד רגיל, נותנים מענה לאלפי ישראלים שצריכים סיוע כזה או אחר. המשפחות שלנו כבר שבוע בישראל, המצב מורכז ומוזר, אבל זה מה שנדרש מאיתנו, להיות פה עבור הישראלים".

"אנחנו בשלב הזה לא יכולים להגיד שיש ירידה בפוטנציאל לנפיצות ולהתרחשויות של קרבות או משהו אלים פה באוקראינה. זה נכון שיש הרבה עיסוק בתקשורת וגל שעולה וגל שיורד, אבל במסר שלנו לישראלים שנמצאים פה באוקראינה, אנחנו במסר אחיד כבר מספר ימים – 'תצאו מאוקראינה עכשיו'. אנחנו חושבים שבימים ובשבועות הקרובים בהחלט יכול לקרות פה אירוע שהוא חריג. אגב, אוקראינה מדינה מאוד גדולה, אם אנחנו נצטרך לעשות פה איזשהו חילוץ או מבצע כדי לעזור לישראלים לצאת מאוקראינה, זה יהיה מבצע מאוד מורכב", הסביר ביסטריצקי.

לדבריו, בימים האחרונים רואים באוקראינה את המתח הניכר על התושבים במדינה: "יש פחות מכוניות, פחות תנועת אנשים. עם זאת, הסופרים מלאים, המסעדות עובדות, שדה תעופה פתוח. יש מתיחות, סוג של תקופת המתנה אפשר לקרוא לזה. אנחנו בהחלט פה באוקראינה מרגישים שהמצב מתוח, ועושים סוג של הערכות מצב כל יום, כל שעה, ומנסים להבין לאן זה הולך. נכון לעכשיו, אנחנו לא רואים פה רגיעה או דה אסקלציה בשטח".

סגן השגריר ציין לאחר מכן כי בשגרירות מודעים לקבוצות הישראלים השונות באוקראינה, ונערכים להעניק עזרה לכל מי שיבקש לצאת לישראל: "יש גם אנשי עסקים ישראלים, יש גם סטודנטים שלומדים במגוון אוניברסיטאות ברחבי המדינה, ויש גם כאלה שהגיעו לישראל, חיו בישראל ועזבו אותה, והיום מושבם הוא באוקראינה. אנחנו לא יודעים להגיד בדיוק מי חזר ומי נשאר. מבחינתנו, ישראלי הוא ישראלי, ובסופו של יום אנחנו מעריכים שישראלים, לא משנה מי הם ומה מעשיהם באוקראינה, יפנו אלינו כשגרירות ישראל בבקשה לסייע להם, אם נצטרך ונגיע למצב הזה. נכון לעכשיו, אנחנו מעריכים את המצב כנפיץ ולא יציב".

לסיום השיחה, ביסטריצקי הסביר כיצד בשגרירות נערכים למצב בו תיפתח בסופו של דבר מלחמה באוקראינה ואמר כי "בשגרירות יש נהלים מסודרים, ואנחנו נמצאים באירוע הזה כבר שבעה שבועות, אז האמת שהזמן נתן לנו גם אפשרות להתכונן בצורה מיטבית, וכל יום אנחנו מדייקים את המוכנות שלנו קצת יותר, ולמעשה הגענו למוכנות כמעט מקסימלית. צריך לציין שמשרד החוץ עשה פה מעשה חשוב ובעצם תגבר את השגרירות הישראלית באוקראינה כדי לתת מענה בתחום הקונסולרי, כדי להוריד את הלחץ של הפונים. לכן, אנחנו בעצם מוכנים – לא רוצה להגיד לכל תרחיש – אבל מוכנים ברמה גבוהה בהחלט".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103