מלחמת רוסיה-אוקראינה: עמית מחקר במרכז בגין־סאדאת למחקרים אסטרטגיים, ד"ר עידו הכט, התראיין היום (שני) לתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM וטען כי ההתנגדות הצבאית של האוקראינים לרוסים היא מעבר למה שציפו לו, והעריך כיצד הדבר ישפיע על כיבוש הערים הגדולות.

"הצבא האוקראיני הוא האתגר הכי גדול שעמד מול רוסיה מאז מלחמת העולם השנייה", טען הכט: "אנחנו נוטים לזלזל בו, אבל זה צבא חזק. מה שראינו על גבולות המדינה הוא לא בעדיפות גדולה על מה שיש לאוקראינים. לא חושב שהרוסים ציפו לזה, הם לא רואים את הציבור האוקראיני כאויב שהם רוצים להרוג אותו בכמויות גדולות. זה נובע בעיניי מתפיסת עולם. ראיתי לפחות שני סרטונים שטנקים רוסים עוצרים בכביש כי עומדים שם אזרחים אוקראינים וחוסמים אותו". 

"בעיניי מה שפוטין מנסה להשיג זה לכבוש שטחים שנראים לו חשובים", טען הכט: "אנחנו רואים את זה קורה בין חצי האי קרים לחבל דונייצק. זה הולך לרוסים יחסית קל לעומת מה שקורה בקייב ובחרקוב, אלה ערים ענקיות של מאות קילומטרים רבועים. אני לא רואה את הצבא הרוסי מנסה לכבוש אותן, אלא רואה את זה יותר כניסיון לכתר אותן ולהפעיל לחץ". 

לאחר מכן נשאל לגבי הסיבה ללחימה וטען: "כל זה מתרחש בגלל הניסיון של אוקראינה להתחבר לנאט"ו. הרוסים אומרים כבר 30 שנה – 'לא יקרה, נקודה'. כל פעם שזה עולה, הם מגיבים. יש פה איזו אמירה רוסית שהיא חוזרת ונשנית כל הזמן הזה, המערב לאט לאט פשוט מתעלם ממנה". 

"כרגע כנראה שיש משא ומתן, מה שהרוסים רוצים זו התחייבות מפורשת שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו", הבהיר הכט: "הם בטח ינסו קצת לשנות את הגבול באזורים שדיברנו קודם. אין להם מה לחפש בחרקוב או בקייב". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103FM