"אף אחד לא עוצר מנהיג כמו פוטין": השאלות המשפטיות שעולות מתוך הפלישה הרוסית לאוקראינה רבות, בייחוד לאור החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בגין הפרת אמנות בינלאומיות וביצוע פשעי מלחמה. על כך שוחח הבוקר (שלישי) פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט בינלאומי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, עם גדי נס ברדיו צפון 104.5fm.

בפתח הריאיון הסביר כי רוסיה היא אינה חברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אבל אוקראינה ביקשה לפני שנים לקחת חלק, ולהצטרף לבית הדין. כתוצאה מכך כל מי שפוגע באוקראינה מביא את עצמו להיות תחת סמכותו של בית הדין. "הדרך ארוכה עד שהם יעמדו לדין. זה מתחיל בהליך של בדיקה ואיסוף חומרים שיכולים לאשש את החשד לביצוע פשעי מלחמה", טען גרוס.

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

עד כמה יש שיניים לבית הדין הבינלאומיים? השאלה היא כלפי מי: "כשמדובר במעצמות אין כמעט שום סיכוי שיצליחו להגיע לשלב מתקדם", הסביר. לדבריו, הדרך ארוכה עד להעמדתם של אותם אנשים שהתגלו כאשמים בפשעי המלחמה נגד אוקראינה: "אני לא רואה אף אחד עוצר מנהיג כמו פוטין. אין סיכוי לדבר כזה. הסיכוי שהחקירה הזו תבשיל לכדי מעצרו של פוטין קלוש ביותר".