לפני זמן מה פורסם ספר חדש החושף את זהות האדם שהלשין על מקום המסתור של אנה פרנק ומשפחתה. אולם לאחרונה נערך תחקיר היסטורי חדש, ובו נקבע כי ממצאים אלו שגויים ו"משמיצים". בעקבות זאת החליט המוציא לאור ההולנדי של הספר להסיר אותו מהמדפים.

הספר "הבגידה באנה פרנק" של רוזמרי סאליבן, שיצא לאור בינואר האחרון, התבסס על חקירה מקיפה בת שש שנים שהוביל סוכן ה־FBI לשעבר וינס פנקוק בהשתתפות עשרות מומחים ובשימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

בחקירה הגיעו למסקנה כי הנוטריון היהודי ארנולד ואן דן ברח, בכיר בקהילה היהודית באמסטרדם, הוא שהעביר לגרמנים את המידע על אודות מקומות המסתור של משפחות יהודיות, בהן משפחת פרנק, כדי להציל את משפחתו.

הפרסום עורר מיד סערה וגינויים מצד הקהילה היהודית ומצד היסטוריונים שהטילו ספק בממצאים, וגם במוזיאון אנה פרנק ציינו כי מדובר בהשערות שעדיין לא הוכחו. בשל כך, הודיע המוציא לאור בהולנד אמבו אתוס כי הוא מקפיא את ההדפסה של עותקים נוספים מהספר.

ביום שלישי הציג צוות של היסטוריונים ומומחים בהולנד דוח חדש שניתח את המסקנות של הספר, ולפיו הם קבעו כי הטענות שעולות ממנו "חובבניות" וכי "אין ראיות רציניות שיתמכו בהאשמה החמורה" בנוגע לאשמתו, לכאורה, של ואן דן ברח. "אלה שטויות משמיצות", אמר בארט ון דר בום מאוניברסיטת ליידן.

בין היתר, ששת המחברים של הדוח החדש ציינו כי כאשר משפחת פרנק התגלתה, ואן דר ברח עצמו הסתתר בעיירה לארן. כמו כן, לא התגלו הוכחות לכך שברשות הנהגת הקהילה היהודית היו רשימות שבהן מוזכרים מקומות המסתור של המשפחות באמסטרדם.

בעקבות זאת הודיע בית ההוצאה לאור ההולנדי כי הוא החליט להפסיק מיד את פרסום הספר השנוי במחלוקת, וקרא לכל חנויות הספרים להסיר אותו מהמדפים. ההודעה גם הביעה התנצלות וצער בפני מי שנפגעו מהתוכן.

מרים דה חורטר, נכדתו של ואן דן ברח, קראה להוצאת הרפר קולינס, שמוציאה את הגרסה האנגלית של הספר, ללכת בעקבות ההוצאה ההולנדית ולבטל את הפרסום. "עם הפרשה הזאת אתם מנצלים את הסיפור של אנה פרנק, אתם מעוותים את ההיסטוריה ואתם תורמים לאי־צדק אדיר", אמרה.