חודש עבר מאז פלשה רוסיה לאוקראינה ופתחה במלחמה, בה מדינות שונות מנסות לתווך בין הצדדים. כעת, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, אשר לוקח חלק בכינוס מדינות נאט"ו בבריסל, סיפר ל"מעריב" כי "למרות שאין מנגנון תיאום בין טורקיה לישראל, בכל הקשור למגעים עם רוסיה ואוקראינה, שתי המדינות מיידעות זו את זו על ניסיונות התיווך".

לדבריו של השר הטורקי, בין הצד הישראלי לצד הטורקי קיים שיתוף פעולה טוב, כמו גם עם צרפת, גרמניה ומדינות אחרות. בכוונת המתווכים להביא קודם כל להפסקת אש, ואז לפתוח בדיונים על ארבעת הנושאים הנמצאים במוקד המחלוקת ואשר עליהם דנו שרי החוץ של רוסיה, אוקראינה וטורקיה. לטענתו, קיים הסיכוי כי מנהיגי המדינות ייפגשו בסופו של דבר בטורקיה.

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון נועד אתמול עם נשיא טורקיה ראג'יפ ארדואן, על מנת לדון בתיווך ובמתן ערבויות בעת סיום הסכסוך.

ביידן לא הופיע אתמול כ"סופרמן" והמצביא המערבי במלחמה הקיומית נגד פוטין ורוסיה, הוא הגיע לצילום בבניין מטה נאט"ו כשהוא סובל מכאבי גב בולטים ובצעד מהוסס.

בכינוס חזר ביידן והדגיש את את החשיבות להיות "מאוחדים בהגנה על הדמוקרטיה ועל העם האוקראיני". על פי הצעתו, מנהיגי נאט"ו צריכים להיות מאוחדים ברצונם שסין תביע התנגדות פומבית למלחמה של פוטין באוקראינה ושתקח חלק במאמצים להשגת שלום".

ביידן הודיע כי ארה''ב תקלוט עוד מאה אלף פליטים מאוקראינה. הוא אף הכריז בהמשך היום על סנקציות נוספות נגד הרוסים,שיכוונו נגד יותר מ-300 חברי הדומה, הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, אך גם אליטות אחרות המקורבות לנשיא ולדימיר פוטין ו-40 חברות ביטחון רוסיות.

פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)
פסגת נאט''ו (צילום: Jesco Denzel/BPA/Handout via REUTERS)

"אם רוסיה תשתמש בנשק כימי - נגיב. אופי התגובה יהיה תלוי באופי השימוש בנשק. לא אמרתי שהסנקציות יהיו מה שיכניעו את פוטין, אבל אם יראה אותנו מאוחדים נגדו במשך חודשים, או שנה, הוא יכנע", הוסיף ביידן. 

במקביל, כל מנהיגי מדינות נאט"ו הדגישו את החשיבות בכך שהארגון לא יצטרף ללחימה באופן אקטיבי. על פי נשיא ארה"ב, התערבות שכזו תוביל לפריצת מלחמת עולם שלישית. למרות זאת, הארגון יחזק את מערך הכוחות במזרח אירופה, מכוחות אוויר ועד הים, בעקבות בקשתו של נשיא פולין, שאף הוסיף כי "רוסיה צריכה לשבור את שיניה באוקראינה בטרם תנסה לתקוף פעם נוספת את שכניה".

את החלטות מנהיגי נאט"ו הציג אמש המזכ"ל סטולטנברג, שאמר כי רוסיה "תוענש באופן חסר תקדים". ארבע אוגדות נוספות של נאט"ו יוצבו במזרח אירופה, כך שכעת יהיו פרוסות שמונה אוגדות מהים הבלטי ועד הים השחור.

מנהיגי הברית הסכימו להעניק לאוקראינה את הסיוע הנדרש לשמירת זכותה להגנה עצמית, בין היתר יועברו עוד רחפנים, אמצעי הגנה אווירית וגם אמצעי לוחמת סייבר ואמצעים נגד התקפות ביולוגיות, כימיות וגרעיניות.

סטולטנברג הוסיף כי "יש להתכונן למלחמה ארוכה. המסר שלנו לסין הוא - בואו ותצטרפו ליתר המדינות. גנו את רוסיה, אל תתמכו בה בפומבי והימנעו מכל סוג של תמיכה בה".

המנהיגים שבו והדגישו את מחויבות הברית למדיניות "הדלת הפתוחה" של מדינות הרוצות להצטרף. אך לא אמרו דבר לגבי הצטרפות אוקראינה. הנשיא מקרון הזהיר  ממשבר מזון עולמי  ואמר כי יש להגיע להסדר בנושא עם רוסיה ואוקראינה, בעוד רה"מ בריטניה ג'ונסון טען כי "נגביר את הלחץ, פוטין חצה כבר את הקו האדום. הוא יעמוד בפני דין פלילי בינלאומי".

נשיא אוקראינה זלנסקי הצהיר אתמול: "אנו לא נלחמים רק עבור העם האוקראיני, אלא עבור בטחון אירופה והראינו שאנו ראויים להיות חברים מלאים באיחוד האירופי". זלנסקי אמר כי הוא מקווה ל"צעדים משמעותיים" בסבב הפסגות בבריסל היום, וציין כי האירועים יגלו "מי חבר, מי שותף ומי בגד באוקראינה תמורת כסף".

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

עם זאת,  בדיון הסגור של מנהיגי נאט''ו הוא היה מאופק יותר, ולדברי מקור במשלחת האמריקנית "זלנסקי לא חזר על קריאתו לאזור אסור בטיסה מעל אוקראינה ולחברות אוקראינה בנאט"ו". אבל ביקש אספקה של מאתיים טנקים.הוא קרא להגברת הסיוע הצבאי, וטען כי הרוסים עשו שימוש בפצצות זרחן.

"כדי להציל את אנשינו וערינו, אנחנו זקוקים לסיוע ללא הגבלה", אמר זלנסקי והוסיף: "אוקראינה זקוקה לסיוע בלתי מוגבל. רןסחה משתמשת בארסנל שלה ללא הגבלה נגדנו. אל תגידו לנו שאנחנו לא עומדים בסטנדרטים של נאט"ו,, הוכחנו אחרת, אתם יכולים לתת לנו אחוז אחד מהמטוסים, הטנקים והספינות שלכם".

"פצצות הזרחן הרוסיות הורגות מבוגרים וילדים. הברית יכולה למנוע את מותם של אוקראינים נוספים, את הכיבוש הרוסי. רק תנו לנו את הנשק שאנחנו צריכים", טען זלנסקי.

בנוסף, מנהיגי שבע המדינות המתועשות דנו בישיבה שלהם על עיצומים נוספים על רוסיה ובנושא המרכזי של השתחררות אירופה מהתלות באנרגיה הרוסית. האיחוד האירופי בחן בפסגה שלו תרחישים שונים לגבי אספקת הגז הרוסי בחורף. אך מנהיגיו, שיתכנסו שוב היום, עדיין מתקשים להגיע למדיניות אחידה בנושא הסנקציות.