מלחמת רוסיה-אוקראינה: בעוד ההפצצות של הצבא הרוסי במוקדים רבים באוקראינה נמשכים, עולים הדיווחים על אווירה אופטימיות בשיחות המשא ומתן שנפתחו השבוע באיסטנבול. בתוך כך, כלי התקשורת באוקראינה דיווחו היום (שישי) כי הצבא הרוסי פינה את תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל, לאחר ששלט בו במשך שבועות. עם זאת, על פי הדיווח, הצבא הרוסי לקח איתו מספר "לא מוגדר" של שבויים אוקראינים.

סוכנות הגרעין "Energoatom", המפעילה את כלל תחנות הגרעין באוקראינה, דיווחה כי "כשהצבא הרוסי עזב את תחנת הכוח בצ'רנוביל, הם לקחו איתם את חברי המשמר הלאומי, שאותם החזיקו כבני ערובה מאז ה-24 בפברואר, כך נכתב בחשבון הטלגרם של הסוכנות, תוך שהם מצטטים את עובדי המקום. עוד מסרה הסוכנות כי "אין יותר כוח זר בתחנת הכוח בצ'רנוביל. באת יציאתם, החיילים הרוסים צעדו בשני טורים לעבר הגבול האוקראיני עם בלארוס, ומספר קטן של חיילים נותר בתחנה".

כזכור, שיחות המשא ומתן נפתחו השבוע לסבב נוסף של שיחות וכי האווירה בשיחות היא אופטימית. עם זאת, הנציגים האוקראינים הצהירו כי רוסיה נראית "נחושה לכבוש שטחים נוספים במזרח אוקראינה" וכי בהחלט נחוץ שבוע נוסף של משא ומתן. לאחר שלוש שעות אינטנסיביות של שיחות, האוקראינים הכריזו כי ארצם מונה לנטוש את הרעיון להצטרף לברית נאט"ו, דרישה רוסית מרכזית בשיחות, ולדון בתביעות הטריטוראליות. זאת, בתמורה לערבויות ביטחוניות ממספר מדינות, כולל ישראל. כמו כן, האוקראינים דרשו מהרוסים לצמצם באופן דרסטי את הפעילות הצבאית סביב הבירה קייב, וכך להגביר את "האמון הדדי" בין הצדדים.

שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה  (צילום: Handout via REUTERS)
שיחות המשא ומתן בטורקיה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Handout via REUTERS)

ועצו של נשיא אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, הצהיר כי הדרישות האוקראיניות למשא ומתן הן הצגת ערבויות ביטחוניות מצד מדינות שונות, בדומה לסעיף 5 באמנת נאט"ו, הסעיף הקובע שחברות הברית יראו בכל התקפה על אחת מהן התקפה על הברית כולה. כמו כן, הודיע כי אוקראינה דורשת שסוגיית חצי האי קרים תחזור לשולחן המשא ומתן.

אוקראינה טוענת כי ההצהרה הרוסית כי היא תקטין את ההפצצות במדינה, אינה נראית בשטח, כי לטענתם הצבא ממשיך להכות בחוזקה בחלקים רבים במדינה. בימים האחרונים נראו קרבות קשים ביותר בין הצדדים, אם כי לא בסביבת הבירה קייב. כעת, גורמים רשמיים ברוסיה מצהירים כי המטרה היא לכבוש שטחים נוספים באזור דונבאס, שם רוסיה פועלת על מנת להקים מדינה עבור הבדלנים, בזמן שנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, כבר הכיר בעצמאותה.