ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, מנהיג הזרם האנטי־ליברלי באיחוד האירופי, ינסה היום (ראשון) לזכות בכהונה נוספת בבחירות דרמטיות מול רשימה משותפת של האופוזיציה, הנערכות בצל המלחמה באוקראינה השכנה.

הסקרים האחרונים מצביעים על שוויון בין מפלגת פידס של אורבן, השולטת במדינה מאז 2010, לבין הגוש המאוחד של כל רשימות האופוזיציה המרכזיות בהובלתו של פיטר מרקי־זאי, ראש עיריית הודמזוושרהיי ושמרן, אשר נבחר בפריימריז באוקטובר האחרון.

עם זאת, ההערכות הן כי אורבן, ראש הממשלה הוותיק ביותר באיחוד האירופי, צפוי לשמור על כיסאו. בזכות הרוב המוחלט בפרלמנט, נקטה מפלגת השלטון סדרה של מהלכים שנועדו לסייע לה בהצבעה - שרטוט של גבולות מחוזות הבחירה, היתר להצביע מחוץ לאזור הבחירה והצבעה בחו"ל המוטה לטובת תומכי פידס.

היום יתקיים גם משאל עם על החוק שנועד לאסור פרסומים להט"ביים, וזאת כדי להמריץ את התומכים השמרנים להגיע לקלפיות.
גם השליטה המוחלטת של הממשלה בתקשורת העניקה יתרון מוחץ לאורבן, ובאופוזיציה ובאיחוד האירופי מאשימים כי לא מדובר בבחירות הוגנות. בשבוע שעבר אף התגלו פתקי הצבעה שרופים, על רבים מהם הייתה מסומנת הצבעה עבור האופוזיציה, שמיהרה להאשים כי מדובר בניסיון מרמה.

פיטר מקראי זיי (צילום: רויטרס)
פיטר מקראי זיי (צילום: רויטרס)


המלחמה באוקראינה הפכה למוקד הקמפיין בשבועות האחרונים. אורבן, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הצטרף לגינויים ופתח את הגבולות לפליטים מאוקראינה, אולם הכריז כי הוא מסרב לאפשר העברת נשק לאוקראינה דרך הונגריה והוא מסכל את התוכנית של האיחוד להחרים גז ונפט רוסי, המהווים 85% מהצריכה ההונגרית.

בסוף השבוע הזהיר אורבן את תומכיו כי אם יריביו ינצחו, הם יסכנו את ביטחון המדינה ויגררו את הונגריה לתוך העימות. "הבחירות האלה הן על שלום או מלחמה", אמר, "השמאל הוא סיכון משמעותי על השלום".

מנגד גינו באופוזיציה את אורבן על כך שהוא עדיין מנסה לפייס את פוטין ולא מצטרף באופן מלא לסנקציות שהוטלו על רוסיה. "יש לנו רק בחירה אחת - אנחנו חייבים לבחור באירופה במקום במזרח", הצהיר מרקי־זאי. "החובה המוסרית שלנו היא להעניק סימפטיה לכל מדינה שהחירות שלה נלקחת ממנה ומרוסקת עם טנקים וטילים של רודן".

גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לא הסתיר את ביקורתו על אורבן. "תסתכל על הנעליים ותראה איך הרג המוני יכול להתרחש שוב בעולם כיום", התריס זלנסקי כלפי אורבן בישיבת מנהיגי האיחוד האירופי לפני כעשרה ימים, בהתייחסו לאנדרטה המפורסמת על גדת הדנובה בבודפשט לזכר מאות יהודי העיר שנרצחו בשואה כאשר נורו והושלכו לתוך הנהר.