העיר הנצורה מריופול על סף נפילה, אבל הכוחות האוקראיניים האחרונים שבה לא נענו אתמול לאולטימטום הרוסי להיכנע עד הצהריים.

דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונאשנקוב הציע אתמול לכוחות המתבצרים במפעל הפלדה אזובסטל בעיר להניח את נשקם ולעזוב בין שש בבוקר לאחת בצהריים.

"בהתחשב במצב הקטסטרופלי במפעל, ומתוך עקרונות הומניים טהורים, הצבא מציע לגדודים הלאומניים ולשכירי החרב הזרים לסיים את מעשי העוינות ולהניח את כלי הנשק", נאמר בהודעה. "נחוס על חייהם של כל מי שיניחו את כלי נשקם".

להערכתו של קונאשנקוב, מדובר בכ־2,500 "חיילים, נאצים ושכירי חרב זרים", שהתבצרו במפעלי הפלדה שבאזור הנמל. הוא טען כי 1,460 מהם כבר נכנעו.

מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

אולם כאמור, גם לאחר שתם מועד האולטימטום המשיכו הלוחמים להתבצר במפעל ולא הראו סימנים שהם מתכוונים לצאת, על אף המחסור באספקה ולמרות העדיפות המוחלטת של הכוחות הרוסיים. "העיר לא נפלה", הכריז ראש הממשלה דניס שמיהל, שהגיע לביקור בארה"ב.

"הכוחות המגינים ממשיכים להגן על עצמם", מסר יועץ ראש העיר, פטרו אנדרויושנקו, שהאשים כי הרוסים ממשיכים להפגיז גם אזורים אזרחיים בעיר.

זלנסקי הדגיש כי הוא, יועציו ומפקדי הצבא נמצאים בקשר יומיומי עם הלוחמים במריופול, אולם הודה כי הפתרון למשבר עדיין רחוק. "המצב במריופול נותר קשה, בלתי אנושי", אמר. "רוסיה ממשיכה באופן מכוון להרוס את הערים שלנו, להרוס את כל מי שנמצא במריופול. יש רק שתי דרכים להשפיע על זה - או שהשותפים שלנו ייתנו לאוקראינה את כלי הנשק הכבדים הנדרשים ומטוסים, ומיד, כדי שנוכל לצמצם את הלחץ של הכובשים על מריופול ולשחרר אותה, או בתהליך משא ומתן שבו יש לשותפים תפקיד מכריע.

"מציאת הפתרון קשה מאוד. עד כה, לא היה פתרון אחד של מאה אחוז". זלנסקי הבהיר כי אם מגיני מריופול יוצאו להורג, כפי שאיימו הבדלנים הרוסים, יופסק כל משא ומתן עם רוסיה. כ־20 אלף איש כבר נהרגו עד כה וזלנסקי הזהיר כי המלחמה עלולה להתדרדר לכדי מלחמה גרעינית.

האפיפיור פרנציסקוס ניצל את דרשת חג הפסחא המסורתית כדי להתחנן להביא סוף למלחמה. "כולנו ראינו יותר מדי דם, יותר מדי אלימות", אמר. "הלבבות שלנו גם מלאים בפחד ובייאוש, כמו של רבים מאחינו ומאחיותנו שהיו צריכים לנעול את עצמם כדי להיות מוגנים מהפצצות".

אבל קריאתו של האפיפיור נותרה בלא מענה. נחתי הצי הרוסים מתכוונים לנחיתה בחוף, למרות הטבעתה של ספינת הדגל שלהם "מוסקבה".
פרט להכנות הנשלמות של הפריצה בדונבאס ובמזרח, שתבוצע כנראה בו־זמנית מצפון ומדרום, חזרה רוסיה להפגיז מטרות צבאיות, על פי הגדרתה, בעומק המדינה ובערים הגדולות, כולל הבירה קייב ולבוב, השער למערב.

מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

דובר משרד ההגנה הרוסי טען כי טילים בדיוק גבוה פגעו במפעל לייצור טנקים בקייב ובסדנה לתיקון נשק במיקולייב. ההפצצות בלבוב בוצעו על ידי מטוסים שהגיעו מבלארוס, ואתמול הותקפה שוב העיר ברובארי שבמבואות קייב, שבה תעשיית נשק מפותחת. הרוסים החלו להשמיד בה את מה שלא הספיקו בסיבוב הראשון והפעם נפגע מתקן חשמל.

הבירה קייב שוב בחזית, וראש העיר קליצ'קו ייעץ לתושבים שהחלו לחזור להימנע מכך בינתיים. חמישה אנשים נהרגו בהפצצות בחרקוב. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין אמרה אתמול כי סבב הסנקציות הבא עשוי לכלול חרם כולל על הנפט הרוסי ועיצומים משתקים נגד בנק סברבנק, הגדול ביותר ברוסיה. היא גם הפצירה במנהיגי המדינות החברות להאיץ את אספקת הנשק לאוקראינה. "אני לא מבחינה בין כלי נשק קלים וכבדים", הבהירה. "אוקראינה צריכה לקבל את מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה ואת מה שהיא יכולה לתפעל".

על פי הערכות במערב, פוטין מבקש להציג תמונת ניצחון כלשהי עד למצעד הצבאי הגדול לזכר הניצחון על הנאצים במלחמת העולם השנייה, שאמור להתקיים ב־9 במאי.

המתקפה במזרח עלולה להתחיל בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא, ובמערב גוברת המגמה למעורבות ישירה שארה"ב מבקשת להימנע ממנה כדי למנוע סכנה של מלחמה כוללת. בריטניה, שראש הממשלה שלה בוריס ג'ונסון הוכרז כ"פרסונה נון גראטה" במוסקבה, הודיעה, בלי לפרט, כי כוחות מיוחדים שלה פעלו בקייב.

פינלנד ושוודיה כבר שוקלות ברצינות הצטרפות לנאט"ו. שר ההגנה הפיני אטי קאיקונן מזהיר כי רוסיה תפעל ממילא נגד מדינות שעשויות להצטרף לנאט"ו, תאיים על גבולותיהן ותשקיע אמצעים צבאיים גדולים בחלק זה של אירופה. הרוסים מצדם מאיימים כי אם אכן מדינות אלה יצטרפו לנאט"ו, המצב עלול להתדרדר עוד יותר.