איהור טרחוב, ראש עיריית חרקיב, הצהיר אתמול כי הכוחות הרוסיים נהדפו מהאזור והפסיקו את ההפגזות הקשות על העיר השנייה בגודלה באוקראינה. כמו כן, ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה העריך כי המלחמה תסתיים עד סוף השנה.

מכון המחקר לחקר המלחמה בוושינגטון הצהיר אתמול כי "נראה שאוקראינה ניצחה בקרב על חרקיב", וזאת לאחר שהכוחות האוקראיניים סיכלו את הניסיון הרוסי לכתר את העיר, וכי "סביר שהצבא הרוסי החליט להסיג לחלוטין את כוחותיו מהעמדות שמסביב לקייב בשל מתקפות הנגד האוקראיניות והזמינות המוגבלת של כוחות תגבור".

גם ראש העיר טרחוב הצהיר כי הרוסים הסיגו את הכוחות שלהם בכיוון הגבול. "הרוסים הפגיזו את חרקיב בלי הפסקה, כי הם נשארו קרוב לעיר. ובשל המאמצים של כוח ההגנה של חרקיב וכוחות צבא אוקראינה, הרוסים נסוגו הרחק מהעיר", אמר ל־BBC.

במקביל, אולג סינגובוב, המושל הצבאי של אזור חרקיב, הצהיר אתמול כי הכוחות האוקראיניים רושמים הצלחות במתקפות הנגד מול הרוסים באזור העיר איזיום.

נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
נזקי התקיפה הרוסית בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

שר ההגנה אולקסיי רזניקוב הזהיר: "שבועות קשים לפנינו, ואף אחד לא יכול להגיד כמה זמן זה יימשך". אולם ראש המודיעין הצבאי, מייג'ור גנרל קירילו בודנוב, העריך כי "נקודת המפנה תהיה בחלק השני של אוגוסט, ומרבית הפעולות הצבאיות יסתיימו עד סוף השנה הנוכחית. כתוצאה מכך, אנחנו נחדש את השליטה האוקראינית בכל השטחים שאיבדנו, כולל דונבאס וקרים", כך אמר בשיחה עם חדשות סקאי.

בינתיים מנסה רוסיה לבסס את שליטתה בחרסון, העיר הגדולה הראשונה שנכבשה במלחמה, כאשר נציג הממשל המקומי, שהוצב בתפקיד מטעם הרוסים, מתכוון לקיים משאל עם על סיפוח העיר לרוסיה. המודיעין הבריטי התריע אתמול כי "אם רוסיה תבצע משאל בחרסון, קרוב לוודאי שהיא תשנה את התוצאות כדי להראות רוב ברור לטובת עזיבת אוקראינה", אולם העריך כי "האזרחים בחרסון צפויים להמשיך ולהפגין את התנגדותם לכיבוש הרוסי".

במקביל, גם השלטון הבדלני במחוז דרום אוסטיה הפרו־רוסי בגיאורגיה, שעמד במרכז המלחמה ב־2008, הודיע ביום שישי כי הוא שואף לקיים משאל עם על סיפוח לרוסיה ב־17 ביולי. "אנחנו באים הביתה", הכריז מנהיג המחוז אנטולי ביבילוב. השלטון הגיאורגי הבהיר אתמול כי הוא לא יכיר בתוצאות המשאל הבלתי חוקי.

פסל שנפגע במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
פסל שנפגע במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)

בתוך כך, הודעתה של פינלנד כי היא תגיש בקשת הצטרפות לנאט"ו ממשיכה לעורר את כעסה של רוסיה. אתמול התקשר נשיא פינלנד סאולי ניניסטה לעמיתו ולדימיר פוטין ועדכן אותו על ההחלטה. פוטין הבהיר כי "נטישת המדיניות המסורתית של ניטרליות צבאית תהיה טעות", וטען כי היא תפגע ביחסים בין המדינות.

פעולת תגמול רוסית ראשונה הייתה ניתוק אספקת החשמל שעוברת משטחה לפינלנד, אולם הפינים ציינו כי רק 10% מכלל הצריכה מסתמכים על החשמל הרוסי, וההשפעה תהיה מועטה.