דו"ח עונש המוות של אמנסטי לשנת 2021 פורסם היום (שלישי) ומצא כי בשנה זו ההוצאות להורג ברחבי העולם עלו בהשוואה לשנה הקודמת. בנוסף דווח כי מדינות מסוימות הגבירו מתן את עונשי המוות במקביל למגמה הכללית של הסרת מגבלות הקורונה. יחד עם זאת, הדו"ח מציין כי ישנם סימנים כלליים של התרחקות מהחלת עונש מוות במדינות רבות.

אילו מדינות הוציאו לפועל את מספר עונשי המוות הרבים ביותר לשנת 2021?

579 בני אדם הוצאו להורג בשנת 2021, כך עולה לפי הדו"ח, מה שמייצג עלייה של כ-20% לעומת השנה הקודמת, אך הנתונים לא כוללים את מספר ההוצאות להורג בכל מדינה. הארגון הזהיר כי מדינות כמו סין, וייטנאם וצפון קוריאה ידועות ככאלו המוציאות אלפי עונשי מוות אך ישנו מידע מועט בכל הנוגע למספרים רשמיים בגלל הצנזורה באותן מדינות. "סין, צפון קוריאה וויטנאם ממשיכות לאפוף בסודיות את ההוצאות להורג שלהן אך גם המידע הקיים מדאיג מאוד", אמר מזכ"ל אמנסטי אגנס קלמארד. 

מבין המדינות שמדווחות על מספר ההוצאות להורג בשטחן, איראן הוציאה להורג לפחות 314 בני אדם, עלייה מ-246 בשנת 2020, בעוד שערב הסעודית הוציאה להורג 65 בני אדם, יותר מכפול ממספרם בשנה שקדמה לה. "לאחר הירידה שלהן במתן עונשי המוות בשנת 2020, איראן וסעודיה שוב הגבירו את השימוש בשיטה זו בשנת 2021, כולל הפרה בוטה של איסורים שנקבעו במסגרת חוק זכויות האדם הבינלאומי. התיאבון שלהן 'להכניס את התליין לעבודה' לא הראה שום סימן לשיכוך גם בחודשים הראשונים של שנת 2022", הוסיף קלמארד.

כ-42% מההוצאות להורג של איראן היו בגין עבירות סמים, שלדברי אמנסטי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם העביר החלטה הקובעת כי מדינות צריכות לשמור עונש מוות רק עבור "הפשעים החמורים ביותר", כלומר הרג מכוון.

כמו כן נרשמה עלייה משמעותית בהוצאות להורג בסומליה, דרום סודן, תימן, בלארוס, יפן ואיחוד האמירויות הערביות.

עונש מוות מכוון כלפי קבוצות מיעוטים

אמנסטי מתחה ביקורת על מספר מדינות, בשל שימושן ככל הנראה בעונש מוות כחלק ממדיניות של דיכוי. במיאנמר, כמעט 90 בני אדם נידונו למוות במה שאמנסטי תיאר כקמפיין ממוקד נגד מפגינים ועיתונאים. באיראן, 19% מהמוצאים להורג השתייכו לקבוצה האתנית בלוץ', המהווים רק כ-5% מהאוכלוסייה הכללית. למרות העלייה בהוצאות להורג, אמנסטי אמר שמגמת ההתרחקות מעונשי מוות נמשכת בכל זאת ברוב מדינות העולם. המספר של ההוצאות להורג ברחבי מדינות בעולם, למעט סין ומדינות מצונזרות אחרות, הינו המספר השני הנמוך ביותר מאז 2010. 18 מדינות הוציאו להורג אנשים בשנת 2021, המספר הנמוך ביותר מאז החלה אמנסטי לתעד את השיטה. סיירה לאון וקזחסטן העבירו שתיהן חוקים לביטול עונשי המוות ובארצות הברית הפכה וירג'יניה למדינה ה-23 שמבטלת באופן רשמי את עונש המוות בשטחה.