איראן ממשיכה בהצהרותיה המתגרות והמאיימות נגד ישראל. סגן הנשיא לעניינים כלכליים מוחסן רזאי אמר: "אני מקווה שלישראל יהיה האומץ לבצע טעות, ובכך היא תיתן לנו תירוץ למחוק אותה מעל פני האדמה". הכרזה זו מגיעה לאחר שאיראן החליטה, כצעד גמול על ההצבעה נגדה במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לכבות 27 מצלמות פיקוח של סבא"א באתריה הגרעיניים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כצעד של "ההזדמנות האחרונה" קראו לאיראן המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין - צרפת, בריטניה וגרמניה – לחדש בדחיפות את מילוי התחייבויותיה ליישום כל אמצעי המעקב והאימות על תוכנית הגרעין שלה, כדי לשים קץ להסלמה ולשוב אל ההסכם שנחתם עמה בשנת 2015, כל עוד הדבר אפשרי.

הודעת משרדי החוץ של שלוש המדינות מזכירה כי הן השקיעו מאמצים כנים במשא ומתן המתנהל עם איראן מאז אפריל 2021. שלוש המדינות מביעות צער על כך שאיראן לא ניצלה את ההזדמנות הדיפלומטית לחתום על שיבה להסכם, וקוראות לה לעשות זאת עכשיו. בהודעה נאמר כי למרות נכונות זו, איראן החלה להתקין סרכזות מתקדמות חדשות, והודיעה לסבא"א על כוונתה להסיר את כל אמצעי הפיקוח הכלולים בהסכם.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר כי איראן חייבת לשתף פעולה עם סבא"א ולספק מידע אמין לשאלותיה. הוא הדגיש כי המשא ומתן על ההסכם יוכל להסתיים רק אם איראן תוותר על דרישותיה, החורגות מהסכם הגרעין. בינתיים חתמה איראן עם ונצואלה על תוכנית שיתוף פעולה ל־20 שנה בתחומי הנפט, בתעשייה הפטרוכימית, בתיירות ובתרבות. נשיאי שתי המדינות – ניקולס מדורו ואברהים ראיסי, חתמו על ההסכם בטקס בארמון סעדאבאד שבטהרן.

הרב הראשי של איראן (צילום: ללא קרדיט)
הרב הראשי של איראן (צילום: ללא קרדיט)

מדורו שיבח את מה שתיאר כ"אומץ של איראן", ששלחה מכליות נפט לוונצואלה על אף האיומים של ארה"ב, וציין כי "שתי המדינות חולקות מטרה משותפת של מאבק בקולוניאליזם, אימפריאליזם וגזענות".

ומול היהודים מפגינה איראן דווקא סובלנות: הרב הראשי של יהודי איראן יהודה גראמי הצטרף לראשונה, באישור השלטונות, ל"חטיבה הבינלאומית" של ועידת רבני אירופה, יחד עם 24 רבנים ראשיים מרחבי העולם, חלקם ממדינות מוסלמיות ללא קשרים עם ישראל. הרב גראמי סיפר לעמיתיו כי הקהילה היהודית, הזוכה באיראן לחופש דת מוחלט, קיבלה זיכיון פרטי לייצור ולשיווק יין לצריכה עצמית בלבד, משום ששיווק וצריכת אלכוהול אסורים על פי חוקי האסלאם.

הוא סיפר עוד כי גם שחיטת עופות נעשית באופן פרטי מדי שבוע, לצד שחיטת בקר מדי מספר חודשים, וכי ב־15 בתי הכנסת בטהרן ובעוד כ־20 בתי כנסת באיספאהן ובשיראז מתקיימות התפילות כסדרן. פנחס גולדשמידט, נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה, אמר: "מאז הקמתה לאחר מלחמת העולם השנייה, סייעה ועידת רבני אירופה לקהילות רבות באירופה ובעולם, חלקן גם תחת משטרים אפלים".