יממה לאחר שטהרן והאיחוד האירופי הודיעו כי שיחות הגרעין יתחדשו בימים הקרובים, כלי תקשורת באיראן מדווחים היום (ראשון) כי השיחות הבלתי ישירות יתחדשו בימים הקרובים בקטאר. נציג האיחוד האירופי יעביר מסרים מהמשלחת האיראנית למשלחת האמריקאית, שישבו בחדרים נפרדים. במידה והשיחות יסתיימו בהצלחה, הן יועברו לווינה לשם הכרזה על ההסכם.

מבחינת האיראנים, חידוש השיחות במדינת המפרץ הפרסי חשוב גם מסיבה נוספת והיא על רקע המאמצים האיראניים לתקן את היחסים עם מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, ובראשן ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, זאת בהתאם לדוקטרינת מדיניות החוץ החדשה של ממשל ראיסי המכונה "מדיניות השכנות". 

המדיניות בנויה סביב טיפוח שיתוף פעולה עם מדינות שכנות ומעצמות לא מערביות. איראן עשתה צעדים במסגרת מדיניות זו במרכז אסיה. מנהיגי טורקמניסטן, טג'יקיסטן וקזחסטן ביקרו בטהרן בשבועות האחרונים. גם היחסים בין טהראן לריאד משתפרים, לאור ביקוריו של ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-קדימי באיראן ובסעודיה.

איברהים ראיסי נשיא איראן (צילום: רויטרס)
איברהים ראיסי נשיא איראן (צילום: רויטרס)

כזכור, אתמול הודיעו  שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, במסיבת עיתונאים משותפת עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל על חידוש השיחות העקיפות של איראן עם ארה"ב על החזרה להסכם הגרעין של 2015. "אנחנו מוכנים לחדש את השיחות בימים הקרובים. מה שחשוב לאיראן הוא לקבל במלואן את היתרונות הכלכליים של הסכם 2015", אמר שר החוץ האיראני, והוסיף כי קיים "פגישה ארוכה אך חיובית" עם ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל.

בורל כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מטרת הביקור בטהרן היא להכניס מומנטום מחודש לשיחות הגרעין ולחדש את המו"מ. "אנחנו צריכים להפסיק את הדינמיקה הנוכחית של הסלמה ולסגור עכשיו את העסקה", כתב. "סיכמתי עם שר החוץ האיראני על חידוש המו"מ בין איראן לבין ארה"ב בימים הקרובים. הצוות שלי יתווך בשיחות כדי לסגור את המחלוקות שנותרו".

לפני יציאתו לטהרן נפגש בורל בבריסל עם השליח האמריקאי לנושא איראן, רוב מאלי. מאלי הדגיש לאחר הפגישה כי "ארה"ב עדיין מחויבת לנסות ולחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין מצד איראן וארה"ב".