המרוץ להחלפתו של ראש הממשלה הבריטי הפורש בוריס ג'ונסון צובר תאוצה: שר ההגנה בן וואלס, שנחשב למועמד המוביל, הודיע אתמול כי לא יתמודד על הנהגת השמרנים. ואילו שר האוצר הקודם רישי סונאק נכנס למרוץ, וההערכות הן כי מספר המתמודדים הסופי יעמוד על כ־15.

וואלס הוביל בימים האחרונים בסקרים ובהימורים כמועמד לזכות בבחירות על הנהגת השמרנים. אולם אתמול הוא טרף את הקלפים כשהחליט לוותר על ההתמודדות. "אחרי שיקול מעמיק ודיון עם עמיתים ועם המשפחה, קיבלתי את ההחלטה שלא להיכנס לתחרות", מסר וואלס, שהודה לכל מי שהצהירו כי יתמכו בו. "זו לא הייתה החלטה קלה, אבל אני מתמקד בעבודתי הנוכחית לשמור על המדינה הנהדרת הזאת בטוחה".

בעקבות פרישתו של וואלס השם המוביל כרגע הוא כאמור של רישי סונאק, שהתפטר ביום שלישי מתפקיד שר האוצר, אחד המהלכים הדרמטיים שהביאו לפרישתו של בוריס ג'ונסון כעבור יומיים. "המדינה שלנו ניצבת מול אתגרים עצומים, הרציניים ביותר זה דור", אמר סונאק בסרטון שבו הודיע ביום שישי על התמודדותו תחת הכותרת "מוכנים לרישי". הוא הבטיח "כנות, רצינות ומחויבות" והזהיר את המצביעים השמרנים מפני הבטחות של "אגדות".

בוריס ג'ונסון (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)
בוריס ג'ונסון (צילום: REUTERS/Henry Nicholls)

מספר חברי פרלמנט שמרנים מיהרו להתייצב מאחורי סונאק, שאתמול פרסם הודעה שבה אמר כי הוא "המום לחלוטין" מהתמיכה, אולם היו גם קולות שמתחו ביקורת נוקבת על שר האוצר לשעבר. גורם בכיר בדאונינג 10 צוטט כקורא לסונאק "ממזר בוגדני", ותומך אחר של ג'ונסון בממשלה הכריז כי "רישי יקבל את כל מה שמגיע לו על כך שהוביל את ההסתערות שהפילה את ראש הממשלה".

נוסף לסונאק רשימת המצטרפים למרוץ עד כה כוללת גם את טום טוגדנהט, שמשמש יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט, השרה לשוויון לשעבר קמי בדנוך, והתובעת הכללית של ווילס ואנגליה סואלה ברייברמן. ההערכות הן כי בימים הקרובים יצטרפו גם שרת החוץ ליז טראס, סג'יד ג'וויד, שהתפטר ביום שלישי מתפקידו כשר הבריאות, ג'רמי האנט, שהפסיד לג'ונסון בהתמודדות על ההנהגה ב־2019, ופני מורדונט, השרה לסחר בינלאומי ולשעבר שרת ההגנה, שגם מסומנת במקום גבוה בהימורים.