סוכנות החלל הרוסית שיגרה אתמול לוויין תצפית איראני בשם "ח'יאם" באמצעות רקטת סויוז מבסיס החלל בבייקונור בקזחסטן. הלוויין יהיה תחילה באחריות רוסית ואמור לסייע באיסוף מידע בלחימה באוקראינה, אולם בהמשך הוא אמור לשמש כלי ריגול חשוב בידי איראן מול ישראל, ולפי מומחים מערביים שצוטטו ב"וושינגטון פוסט" ישפר את יכולתה לרגל אחר מטרות צבאיות בכל המזרח התיכון ולבנות "בנק מטרות".

בהודעת סוכנות החלל הרוסית נכתב כי הלוויין פותח ונבנה ברוסיה. לפי איראן, הפעלת הלוויין תיעשה מבסיסים השייכים למשרד התקשורת והמידע הטכנולוגי של איראן, והמידע שיושג דרכו לא יועבר לאף מדינה אחרת. בטהרן טענו כי לא ייעשה בלוויין שימוש צבאי וכי הוא ישמש רק למשימות אזרחיות שונות, כמו ניטור משאבי טבע או סיוע באסונות.

ובינתיים, לאחר ששיחות הגרעין של איראן עם המעצמות בווינה הופסקו והמתאם מטעם האיחוד האירופי הניח על השולחן מסמך "סופי" שעל איראן לקבל או לדחות, שוררת אי־בהירות לגבי עמדת איראן. לא ברור אם היא אינה מקבלת את המסמך או שהיא מנסה שוב "למשוך זמן" בתקווה להשיג "שיפורים" בנושאי המחלוקת כמו למשל התחייבות רשמית של ארה"ב שההסכם יישאר בתוקף גם במקרה של חילופי ממשל והסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

סוכנות נור ניוז, המקורבת למועצה לביטחון הלאומי העליונה של איראן, אומרת כי האיחוד האירופי "כמתאם השיחות [הגרעיניות] אינו יכול להציג את הצעותיו כ'נוסח הסופי' משום שעל הצדדים במשא ומתן להגדיר את ההצעה בתור שכזאת – ואילו איראן אינה מקבלת את הטקסט כסופי".

נור ניוז הוסיפה כי המערב מתעקש שהנוסח יהיה סופי כדי לקדם את הרעיון שהוא כבר לא ניתן למשא ומתן, ולפי סוכנות הידיעות, מבחינת איראן זה "לא מקובל". איראן גם מאשימה את המערב ב"לחץ" עליה לקבל את ההצעה, אך טוענת שלא תיכנע ללחצים. שר החוץ האיראני אמיר עבדאללהיאן שוחח טלפונית עם הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי ג'וזף בורל והביע תקווה כי "הדרך להגעה להסכם תיסלל על־ידי אימוץ עמדות מציאותיות והימנעות מעמדות לא קונסטרוקטיביות, במיוחד מצד ארה"ב".

לפי המקורות האיראניים, בורל אמר לעבדאללהיאן כי הוא "מאמין שהושגה התקדמות". בורל הוסיף: "ההערכה שלי בשלב הזה של השיחות היא חיובית. אנו כמתאמים נמשיך במאמצינו לקרב את העמדות עד שנגיע לתוצאה טובה לכל הצדדים", אולם על פי הודעת בורל עצמו, עמדתו היא ש"כל מה שניתן לשאת ולתת עליו כבר נעשה ועכשיו מדובר במסמך סופי".

זאת ועוד, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול לסכסוך הימי בין לבנון לישראל ותקף את ישראל על רקע מבצע עלות השחר ברצועת עזה. "אנחנו מסרבים לכך שהעושר שלנו ייבזז, אנחנו מתנגדים לכך שריבונותנו תופר, ונעמוד על כך בתוקף", אמר והוסיף: "לבנון לא תסבול יותר את הביזה של משאביה, ואנחנו מוכנים לכל התרחישים. היד שתבזוז משהו ממשאביה של לבנון - תיקטע".