קשיש גרמני, ששירת בצבא של גרמניה הנאצית ושימש שומר במחנה לשבויי מלחמה סובייטים במלחמת העולם השנייה, מואשם בפשעי מלחמה, במקרה חריג שבו התביעה הגרמנית מעמידה לדין על פשעים שלא כוונו נגד אסירים במחנות הריכוז וההשמדה.

הנאשם (98), ששמו לא פורסם, היה חייל בוורמאכט ושירת במחנה המעצר "סטלאג־365" לשבויי מלחמה בעיר וולודימיר־וולינסקי, כיום בשטח אוקראינה, בין נובמבר 1942 למרץ 1943. על פי כתב האישום, באותה תקופה מתו במחנה 809 עצירים סובייטים בשל רעב, מחלות, עבודת פרך וחוסר טיפול רפואי.

לטענת התביעה, החייל לשעבר היה שותף להתנהגות האכזרית כלפי העצירים במחנה. "הוא היה מודע לקיפוח ולהרעבה של שבויי מלחמה ועל כן הוא הפך שותף לפשע", אמרה דוברת מטעם בתי המשפט הפליליים של ברלין ל"טיימס" הבריטי.

בית המשפט בברלין ביקש מהתביעה לקבל הבהרות נוספות לפני שיקבע אם ניתן להמשיך בהליך הפלילי נגד הנאשם הקשיש. אם תתקבל החלטה על פתיחת משפט, מדובר בהליך נדיר שאינו קשור למשפטים נגד נאשמים ששירתו במחנות הריכוז וההשמדה, והוא גם יעלה על הפרק את הסוגיה של מעורבות חיילי וורמאכט רגילים בפשעים הנאציים.

תומס וויל, ראש המשרד המרכזי של מינהל הצדק המדינתי לחקירות של הפשעים הנאציים בעיר לודוויגסברג, הדגיש שאין הבדל משמעותי בין היחס לכלואים במחנות הריכוז לבין שבויי המלחמה. "עציר במחנות של שבויי מלחמה עבר אותה דרך בדיוק כמו במחנות הריכוז: השבויים הסובייטים נחשבו חסרי ערך וגם היהודים נחשבו חסרי ערך", אמר. "העובדה היא שבמחנות עם שבויי מלחמה, במיוחד סובייטים, התנאים היו קטסטרופליים ואפשר לדבר על הרג שיטתי בשל התנאים העוינים שם".