בעוד איראן הודיעה שהיא “בוחנת בקפידה” את תשובתה של ארה”ב להשגותיה על מסמך ההסכם שנוסח על ידי האיחוד האירופי, אמר גורם בממשל האמריקאי לאתר “פוליטיקו” כי התשובה האמריקאית “פחותה מהציפיות של איראן. אז עכשיו אנחנו צריכים לראות אם הם מבינים שזה הכי טוב שיש או שיחליטו לנסות להשיג יותר”.

ראש המוסד מזהיר: "הסכם הגרעין המסתמן עם איראן גרוע מאוד לישראל"

עם זאת, למרות החשש כי ארה”ב תלחץ על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א) לסגור את החקירות נגד איראן לגבי האתרים הגרעיניים הלא מוצהרים שבהם ניהלה בעבר פעילות לקראת הכנת נשק גרעיני, בכיר בבית הלבן חזר והבהיר כי יישומו של ההסכם אינו מותנה בסגירת החקירות.  

דובר המועצה לביטחון לאומי ג’ון קירבי אמר בתדרוך: “הבהרנו לאיראנים בפומבי ובערוצים פרטיים כי הם חייבים לתת תשובות לשאלות של סבא”א. זו הדרך היחידה לתת מענה לדאגות לגבי החשדות. העמדה הזו שלנו לא עומדת להשתנות. ארה”ב מחויבת לעצמאות ולמקצועיות של סבא”א, ואיראן היא זו שצריכה להסביר את המקור לחלקיקי האורניום שנמצאו באתרים חשודים ולהבהיר היכן האורניום הזה נמצא היום".

לגבי משמרות המהפכה, נודע כי למרות הכחשותיהם של האיראנים, נראה שהאיראנים הסכימו להצעה האמריקאית שלפיה הארגון יישאר ברשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקאית. אולם בפועל, הזרוע הכלכלית שלו, תאגיד ח’תאם אל־אנבייה, תוחרג מהסנקציות.

המשמעות היא שבאופן מעשי, חברות בינלאומיות יוכלו לעשות עסקים עם משמרות המהפכה, והסנקציות שייוותרו יהיו בעיקר פורמליות (מניעת כניסה של אנשי המשמרות לארה”ב וכדומה).

בינתיים התפתח בסוריה עימות צבאי לא ישיר בין ארה”ב ואיראן. שלושה חיילים אמריקאים נפצעו באורח קל כתוצאה מירי רקטות שביצעו כוחות פרו־איראניים בצפון־מזרח סוריה. בתגובה תקף והרס צבא ארה”ב רכבים וציוד שיועד לשיגור אחת הרקטות. בתקיפה נהרגו ככל הנראה שניים או שלושה אנשים הקשורים למיליציות הפרו־איראניות.

בתוך כך החלה רוסיה להשתמש בכטב”מים ששלחה לה איראן במסגרת המלחמה באוקראינה. כך דווח ב”וושינגטון פוסט”, על פי גורמי מודיעין מערביים ששוחחו עם העורך והפרשן הבכיר של העיתון דיוויד איגנטיוס. גורמי המודיעין הזהירו כי במסגרת הברית הנרקמת בין מוסקבה לטהרן, איראן הציעה לחלוק עם הרוסים את הרשתות הפיננסיות שבעזרתן היא חומקת מהסנקציות האמריקאיות – כדי לסייע לרוסיה לחמוק גם היא מהסנקציות שהטיל עליה המערב כעונש על הפלישה לאוקראינה.

דיפלומטים מערביים אמרו לאתר “פוליטיקו” כי רוסיה מתכננת להשתמש באיראן לעקיפת הסנקציות הבינלאומיות עליה, לאחר שייושם הסכם הגרעין של המעצמות עמה.

איראן תוכל לשמש כמסלול גיבוי ליצוא הנפט הרוסי. המנגנון יהיה של הסדר “החלפה”: איראן תוכל לייבא את הנפט הגולמי מרוסיה לחוף הים הכספי שבצפון איראן, ובמקביל למכור כמויות שוות ערך של נפט גולמי, בשם רוסיה, במכליות איראניות.