הפלישה הרוסית לאוקראינהעל רק המשך הלחימה במזרח אירופה, ארה"ב ממשיכה בסיוע הצבאי האדיר לצבא האוקראיני, שכולל גם תקציבי ענק ומערכות נשק מהמתקדמות והקטלניות בעולם. עם זאת, מומחים סבורים כי אוקראינה זכתה להצלחה גדולה בשדה הרב גם בעזרת כלי נשק וציוד עצמאי ובדרכים לא צפויות, כך דווח הבוקר (שני) בעיתון "הניו-יורק טיימס" האמריקאי.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בתוך כך, הצבא האוקראיני זכה במהלך הקרבות להצלחות רבות, כמו הפגיעה בספינת "מוסקבה" של הצי הרוסי, שהייתה חמושה בטילי קרקע-אוויר והייתה היחידה מסוגה בים השחור, והפגיעה בבסיס חיל האוויר הרוסי בחצי האי קרים. הצבא האוקראיני הצליח לפגוע בנכסים אסטרטגיים לצבא הרוסי באמצעות נשק אמריקאי, אך גם בדרכים לא צפויות. מומחים צבאיים חשפו כי הצבא האוקראיני הצליח להציב מערכת רקטות על סירות מהירות, ובכך להגדיל את היכולות של הצי הימי. "לתדהמת מומחי הנשק, אוקראינה המשיכה לפגוע במטרות רוסיות עם מל"טים מתוצרת טורקית ומטוסי פלסטיק זולים שהופעלו על מנת להטיל רימונים ותחומשת אחרת", כך דווח בעיתון.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

כמו כן, פרדריק הודג'ס, מפקד בכיר לשעבר בצבא האמריקאי, אמר כי הצבא האוקראיני משתמש ב"מטאפורת מקגייוור", בהתייחסות לתוכנית הטלוויזיה ששודרה בשנות ה-80, שבה הדמות הראשית השתמשה באמצעים פשוטים ומאולתרים כדי לצאת ממצבים שונים. המומחים מסבירים, כי בהתקפה על ספינת "מוסקבה", האוקראינים פיתחו טיל נגד ספינות, הנקרא "נפטון", שאותו הם ביססו על טיל סובייטי ישן, אך עם יכולות משופרות משמעותית.

בנוסף, סברו המומחים כי "נראה שהם הרכיבו את טילי הנפטון על משאית אחת או יותר, והעבירו אותם לטווח הספינה שהייתה כ-75 מיילים מאודסה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש בנשק האוקראיני החדש במלחמה, והצליח לפגוע בספינת הדגל של הצבא הרוסי בים השחור". הגנרל הודג'ס אמר כי "האוקראינים יצרו מערכת נגד-ספינות יעילה מאוד וניידת מאוד".

עמדה הרוסה של צבא אוקראינה באזור קייב (צילום: רויטרס)
עמדה הרוסה של צבא אוקראינה באזור קייב (צילום: רויטרס)

במקביל, על רקע ההצלחה של הכוחות האוקראינים על ידי שימוש במל"טים טורקיים, פקידי צבא אמריקאים "נותרו מבולבלים" מכך שמערכות ההגנה האוויריות של הצבא הרוסי לא היו יעילות נגד עצירת המל"טים, שאין להם מערכות הגנה עצמית, ואמורים להיות מזוהים בצורה פשוטה על ידי מכ"ם, כשהם משייטים במהירות של 80 מייל לשעה בלבד. כמו כן, גורם בכיר בפנטגון, התייחס לטילי ה-HARM שברשותם, והעריך כי האוקראינים התקינו אותם על מטוסי קרב, דבר שלא נעשה לעולם.