תומכיו של המטיף השיעי העיראקי מוקתדא א־סאדר נענו אתמול לקריאתו ופינו את "האזור הירוק" בבגדד, המתחם המאובטח של משרדי הממשלה והשגרירויות הזרות, אחרי יממה של לחימה קשה מול כוחות הביטחון והמיליציות הנאמנות לאיראן, שהותירה עשרות הרוגים ומאות פצועים.

א־סאדר, אחד האישים המשפיעים ביותר בפוליטיקה העיראקית מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין לפני קרוב ל־20 שנה, הודיע ביום שני כי הוא עוזב את הפוליטיקה. ביוני האחרון הוא גם הורה לחברי סיעתו להתפטר מהפרלמנט, ותומכיו חסמו את הבניין במשך שבועות ארוכים ומנעו את עבודת המחוקקים.

הרקע למשבר הוא השיתוק הפוליטי מאז הבחירות הכלליות באוקטובר. הגוש של א־סאדר, שמתנגד להתערבות של גורמים זרים בפוליטיקה העיראקית ובכללם איראן, קיבל את מרבית המושבים, אולם לא הצליח להגיע להסכמות על הקמת ממשלה ועל מינוי נשיא עם הגוש השני בגודלו, שמתבסס על מפלגות הנאמנות לאיראן.

מיד לאחר הודעתו של א־סאדר פרצו תומכיו של המטיף וחברי המיליציה החמושה שלו לתוך האזור הירוק המאובטח בבגדד והשתלטו על הארמון הרפובליקני, בעבר מעונו של סדאם חוסיין שכיום משמש לישיבות הממשלה. נאמני א־סאדר תקפו משרדים של מיליציות פרו־איראניות בבירה ובערים נוספות, כולל עיר הנמל בצרה.

מוקתדא א־סאדר (צילום: רויטרס)
מוקתדא א־סאדר (צילום: רויטרס)

כוחות הביטחון הכריזו על עוצר בכל רחבי המדינה, אולם הלחימה בין החמושים הנאמנים לא־סאדר לבין כוחות הביטחון והמיליציות הפרו־איראניות נמשכה גם בשעות הערב והלילה, כולל ירי באש חיה ושיגור רקטות. גם שגרירות ארה"ב הפעילה את מערכת ההגנה האווירית שלה מחשש לפגיעת רקטות, אולם לא נמסר על נפגעים או נזקים.

עד אתמול בבוקר נהרגו לפחות 23 בני אדם ויותר מ־380 נפצעו. בצהריים, קרוב ליממה אחרי הודעת הפרישה ולנוכח החששות מפני מלחמת אזרחים, התייצב א־סאדר מול המצלמות בעיר נג'ף וגינה את האלימות. "מהפכה שנפגמה בשל אלימות אינה מהפכה", אמר. "אני מתנצל בפני העם העיראקי, היחידים שהושפעו בשל האירועים האלה".

א־סאדר גם הורה לתומכיו לפנות את האזור הירוק בתוך 60 דקות, והזהיר כי מי שלא ייענה להוראה שלו לא ייחשב יותר כאחד מאנשיו. בתוך דקות נראו המוני המפגינים עוזבים את האזור המאובטח, ובעקבות זאת הרשויות גם ביטלו את העוצר ברחבי המדינה. בשל הלחימה הקשה איראן הודיעה על סגירת הגבולות היבשתיים שלה עם עיראק ועל הפסקת הטיסות, בעוד שכוויית, טורקיה וקנדה היו בין המדינות שהפצירו באזרחיהן לעזוב את עיראק במהירות.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא ל"איפוק וריסון" וצרפת הביעה "חשש עמוק" מהאירועים. במחלקת המדינה האמריקאית קראו לכל המעורבים "להישאר רגועים ולחפש נתיבים של שלום לטיפול במשבר".