ד"ר יבגני קלאובר, אוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM על נשיא בריה"מ האחרון מיכאיל גורבצ'וב שהלך אמש לעולמו וסיפר: "הוא עשה תפנית אדירה במדיניות החוץ של רוסיה. לכן היום עבור חלק הוא גיבור, והוא גם קיבל פרס נובל, אבל עבור חלק זה מקור הרוע".

מיכאיל גורבצ'וב, נשיאה האחרון של ברית המועצות, הלך לעולמו בגיל 91
"בעיני הרוסים, גורב'צוב התרפס בפני המערב, ופוטין הוא סוג של תיקון" 

בפתח דבריו סיכם ד"ר קלאובר את דמותו של גורבצ'וב. "כשהוא הגיע לשלטון, שהוא למעשה נבחר, הוא הגיע עם אג'נדה, אין לזה שום קשר לדמוקרטיה, לשינוי כלכלה, ליברליזציה ובטח שאין לזה קשר לאובדן ריבונות ויציאה של הרפובליקות מהמסגרת העל ריבונית שהייתה מעל הכול. אבל, למעשה התהליכים התחילו והוא התחיל, ופתאום יש מעמד ביניים שצומח, אינטליגנציה שקוראת ביקורת, ויש המון ביקורת על הממשל.

"אכן הוא הוציא את החיילים והתחיל את התהליך של יציאה מאפגניסטן שהייתה מלחמה עקובה מדם שאי אפשר להשוות למה שקורה עכשיו באוקראינה, הרבה פחות חיילים נהרגו אז. עוד לא עיכלנו את המחיר שאוקראינה וגם הצבא הרוסי שילם במלחמה הנוכחית. אבל אז היה קרוב ל-14 אלף חיילים, זה פחות או יותר היו המספרים".

"הוא התחיל עם התהליך, שינה לגמרי את מדיניות החוץ בנושא הסינים, הוא עשה תפנית אדירה במדיניות החוץ. לכן היום עבור חלק הוא גיבור, הוא גם קיבל פרס נובל, אבל עבור חלק זה מקור הרוע", ציין.

כשנשאל אם מבחינת הרוסים הוא נחשב דמות לאומית השיב קלאובר כי זו "מחלוקת אדירה. זה לא כמו ראש ממשלה או נשיא אמריקאי שיש כאלה שאהבו וכאלה שלא, פה או שנאה מוחלטת או אהדה מוחלטת, למרות שאהדה היא בגדר מיעוט קטן".

על האופן בו צפוי פוטין להגיב למותו של גורבצ'וב אמר: "עוד לא קיבלתי לגבי זה מידע, אבל בטוח זה יקרה. בסה"כ הוא היה הנשיא האחרון והראשון של ברית המועצות. פוטין הולך עוד אחורה, הוא רואה את עצמו מקים את האימפריה הרוסית. הוא טוען שכל העוצמה בתקופה של האימפריה הסובייטית, בורגצ'וב אחראי על זה שהיא התפרקה. הם מאשימים את בורגצ'וב בעוולות".

"אני חושב שיש משמעות אדירה למנהיגות, הוא בכלל בא עם מבטא אוקראיני, הוא לא היה איש המנגנון. הוא הגיע ועשה דברים מהפכניים, תוך שנה הוא גם פותח תהליכים של ליברליזציה, עושה חוק תקשורת יותר מאוחר, פותח מדיה, ומאז ברוסיה היה רגע דמוקרטי, הוא נותן אפשרות לריבוי מפלגות. הוא לגמרי מסיים את כל התהליך של המלחמה הקרה. זה היה רגע בהיסטוריה הרוסית. הוא דיבר ברמה מאוד נמוכה עד כדי כך אבל הוא דיבר פשוט כדי שיבינו אותו".

"אם אנחנו קושרים את זה לאירועים של השבוע האחרון, אז דוגין בכלל חושב שהוא הבוגד, שצריך לשפוט אותו על זה שהוא היה תמים מדי. הוא פיתח יחסים מצוינים עם המנהיגות של הודו, הוא היה אחד המנהיגים המערביים. זה לא שהוא גדל במערב, הוא איש המנגנון אבל פשוט זה היה סוג של רגע בהיסטוריה, גם האישיות שלו שיחקה תפקיד שהוא היה נאיבי והאמין למנהיגים שבאמת הולכים לצמצם את מרוץ החימוש".  

על ההיבט הישראלי אמר: "אנחנו זוכרים את התמונות כששמעון פרס נוסע אליו ומבקש ממנו והוא נותן. 2 מיליון יהודים עוזבים את ברית המועצות בזכותו, הוא פתח את השערים. על זה גם מבקרים אותו, יש שטוענים שרוסיה איבדה המון מוחות. מאשימים אותו על זה שהוא נתן למוחות האלה לברוח במקום לטפח אותם בפנים ולתת להם תקווה. אני לא צריך להזכיר את האירועים של החודשים האחרונים עם הסוכנות היהודית. האנטישמיות עדיין קיימת".

משבר הסוכנות היהודית ברוסיה (רויטרס)

למה כל כך הרבה יהודים היו בחגיגת האוליגרכים?
"במקרה של פוטין, יהודים עיצבו את השנים הראשונות של פוטין. מה שפוטין והאימפריה הרוסית אומרת בכל שנות קיומה זה שהיא רב תרבותית. בפועל, היא מדכאת את הזהויות האחרות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm