במינכן שבגרמניה יתקיים מחר טקס הזיכרון הממלכתי לציון 50 שנה לטבח באולימפיאדת מינכן, שבו נרצחו 11 ספורטאים ישראלים. הטקס יתקיים בנוכחות הנשיא יצחק הרצוג, נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר, משפחות הי"א, שר התרבות והספורט חילי טרופר, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומס באך ונציגי מדינת בוואריה והעיר מינכן.

לקראת הטקס בפייסבוק כתבה יו"ר הועדה האולימפי הישראלי יעל ארד: "נעמוד במינכן - באתר ההנצחה בפארק האולימפי ובשדה התעופה שבו נרצחו חברי המשלחת הישראלית כשהם מוכים וכפותים בתוך שני מסוקים. זה יהיה מעמד קשה מנשוא, מצמרר, מכאיב, אבל אנחנו מגיעים לשם כמנצחים כש־11 הגיבורים שלנו חיים בלבנו, עם סגירת מעגלים רבים וספורט ישראלי חי ונושם על דוכני מנצחים ומורשת שנישא בלבנו לעד".

השתתפות משפחות י"א החללים בטקס התאפשרה בעקבות הסכם שנחתם עם ממשלת גרמניה, שלפיו הפיצוי למשפחות חללי מינכן יעמוד על 28 מיליון יורו - כ־1.2 מיליון לכל אחת מ־23 המשפחות הזכאיות.

במקביל, ממשלת גרמניה הודיעה כי היא מכירה באחריותה, והיא תקים ועדה משותפת של היסטוריונים גרמנים וישראלים לחקירת האירוע ותפתח לעיון את תיקי טבח הספורטאים.

לקראת הטקס החליט הוועד האולימפי הגרמני להאיר במשך שלושה ימים את המגדל האוליפי במינכן בצבעי כחול ולבן, לזכר הרצח הנורא שהאפיל על המשחקים האולימפיים ב־1972.

בתוך כך, שר התקשורת יועז הנדל, שהשתתף ביום שישי בהשקת הסדרה "מינכן 72", הזכיר באירוע את חלקו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן באחריות לטבח במינכן.

״זה לא סוד, שאבו מאזן, שבו פוליטיקאים ישראלים רבים, ובהם חלק מחבריי לממשלה, רואים מנהיג לגיטימי לשיח, היה ממתכנני הטבח בספורטאים הישראלים. אבו מאזן היה גם זה שדאג למימון פעולת הטרור הזו. אני לא שוכח, ולכן גם לא סולח ולא רואה בו שותף לגיטימי לכלום. לא לפגישה ולא לבניית עתיד של שלום. מדינת ישראל ביקשה לשלוח כוחות ביטחון ישראליים שיובילו את פעולת החילוץ של הספורטאים הישראלים, אך בקשותיה נענו בשלילה. גם זה לקח חשוב. ישראל תמיד תהיה חייבת להגן על אזרחיה בכל נקודה בעולם, ואסור שנהיה תלויים ברצון טוב או באינטרס נקודתי של מדינות אחרות".

"מינכן 72" - סדרת דוקו־דרמה חדשה על טבח הספורטאים במינכן - הופקה על ידי חברת ווסטברוק מדיה, שבבעלות וויל סמית', בשיתוף HOT 8 ותדמור אנטרטיינמנט.