מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, ממשיך לעסוק בפיתוח תוכנית הטילים שלו בניגוד לחוקי האו"ם. לפי דיווחים של צבא קוריאה הדרומית, צפון קוריאה שיגרה הלילה (בין שבת לראשון) טיל בליסטי קצר טווח לים המזרחי. השיגור הגיע בעקבות דיווחים לפיהם נראה שפיונגיאנג מתכוננת לירות טיל בליסטי המשוגר מתוך צוללת, מסוג SLBM. השיגור אירע לאחר שהגיעה נושאת מטוסים אמריקאית לדרום קוריאה כדי להשתתף בתרגילים משותפים, ולקראת ביקור מתוכנן של סגנית הנשיא קמאלה האריס.

צבא קוריאה הדרומית דיווח שזיהה טיל לטווח קצר שנורה קרוב לטאיצ'ון, יותר מ-100 ק"מ צפונית לפיונגיאנג. משמר החופים של יפן אישר את דיווח השיגור והזהיר את הספינות: "תהיו ערניים". שר ההגנה של טוקיו, יאסוקאזו חמאדה, אמר כי הטיל הגיע לגובה מרבי של כ-50 ק"מ, ונפל במים מול החוף המזרחי של צפון קוריאה ומחוץ לאזור הכלכלי הבלעדי של יפן. בתגובה, שיגרה דרום קוריאה טילים לים יפן. 

הדיווח בסיאול על שיגור הטיל הבליסטי (צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)
הדיווח בסיאול על שיגור הטיל הבליסטי (צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)

 

סיאול אמרה שהשיגור היה "מעשה של פרובוקציה חמורה". סו קים, אנליסט בתאגיד ראנד, טען כי "זו הדרך של צפון קוריאה להראות התרסה כלפי ארה"ב".

מיד לאחר הדיווחים על שיגור הטיל, גנרל פול לקאמרה, מפקד דרום קוריאה-ארה"ב, והסגן שלו, גנרל קים סונג-קיום, רמטכ"ל הכוחות המשולבים (JCS), קיימו דיונים על תיאום ביטחוני. בדיונים שנערכו הפצירו בצפון להפסיק לאלתר את כל ניסויי הטילים הבליסטיים, ואמרו כי שיגור כזה הוא מעשה של "פרובוקציה משמעותית המערערת את השלום והיציבות בחצי האי הקוריאני כמו גם בקהילה הבינלאומית", והפרה "ברורה" של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, זאת מפני שהאו"ם אסר על צפון קוריאה לבצע ניסויים בנשק בליסטי וגרעיני.

כזכור, המתיחות בחצי האי הקוריאני עלתה בשנה האחרונה, כאשר פיונגיאנג שיגרה מספר טילים בליסטיים. מוקדם יותר החודש, העבירה צפון קוריאה חוק המכריז על עצמה כמדינת נשק גרעיני, כאשר המנהיג קים ג'ונג און שלל אפשרות של שיחות על פירוק הגרעין. למרות הסנקציות הנרחבות, פיונגיאנג ערכה שישה ניסויים גרעיניים בין 2006 ל-2017.