המלחמה באירופהבצל המשך הפלישה הרוסית לאוקראינה, הנציגה המיוחדת של האו"ם למניעת אלימות מינית, פראמילה פאטן, פרסמה היום (שישי) מסמך ובו כתוב כי "ההאשמות בדבר אונס והתיקפות המיניות המיוחסות לצבא הרוסי על אדמת אוקראינה, מהוות בבירור חלק באסטרטגיה הצבאית ובטקטיקה בשדה הקרב". זאת, לאחר שוועדת החקירה של האו"ם קבעה כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה, ובהם עינויים, הוצאות להורג ואונס נשים.

בתוך כך, פאטן הצהירה כי "כל הסימנים מצביעים על כך. אנו שומעים עדויות של נשים שמדברות על מעשיהם של חיילים רוסים, ברור שזו אסטרטגיה צבאית. כאשר קורבנות מדברים על מה שנאמר במהלך האונס, מדובר בטקטיקה מכוונת לדה-הומניזציה של הקורבנות". עם זאת, היא ציינה כי "קיום סטטיסטיקה מהימנה היא מורכבת מאדו במהלך כל סכסוך שמתרחש. המספרים שיש לאומות המאוחדות לעולם לא ישקפו את המציאות כפי שהיא".

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

עוד הוסיפה כי "אלימות מינית היא פשע שקט, שלא מדווח מספיק, ולא מספיק אנשים נאשמים בו, מחשש לסטיגמה שהאנס מנסה לנקום בקורבן. מקרי האונס המדווחים הם רק קצה הקרחון".

כזכור, ועדת חקירה של האו"ם הגיעה למסקנה כי פשעי מלחמה בוצעו באוקראינה בהתבסס על ראיות שנאספו מארבעה אזורים במדינה - קייב, צ'רניהיב, חרקוב וסומי, בהן ביקרה הוועדה ב-27 מקומות וראיינה יותר מ-150 קורבנות ועדים. "בהתבסס על העדויות שנאספו על ידי הנציבות, היא הגיעה למסקנה שבוצעו פשעי מלחמה באוקראינה", מסר יו"ר הוועדה.

עוד נמסר כי "היינו המומים מכמות ההוצאות להורג שבוצעו באזורים הללו, והוועדה מתמקדת כרגע בחקירת המקרים ב-16 עיירות ויישובים". במהלך הביקורים פקדו חברי הוועדה חלקות קברים, מרכזי מעצר ועינויים. הצוות בחן גם מקרי התעללות שבוצעו בחיילים רוסים על ידי כוחות הצבא האוקראיני