דובר המפלגה הקומוניסטית של סין, סון ילי, אמר היום (שבת) כי מדינתו שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכוח על טייוואן כמוצא אחרון ב"נסיבות משכנעות", אם כי "איחוד שלום" הוא הבחירה העדיפה עבורה. לטענתו, איחוד מחדש של המדינות עונה על האינטרסים של כולם, כולל בני ארצם של טייוואן.

בתוך כך, על רקע המתיחות הביטחונית בין סין לטאיוואן והחשש מעימות צבאי, המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם ערך השוואה בין סין לטאיוואן מבחינת עוצמן האנושית והצבאית. ההשוואה כללה את סוגי הנשק היבשתיים, האוויריים והימיים של שתי המדינות, והתבססה על הסטטיסטיקה באתר Global fire power, המדרג את הצבאות בעולם.

צבא טיוואן  (צילום: REUTERS/Ann Wang )
צבא טיוואן (צילום: REUTERS/Ann Wang )

על הנייר, המאזן הצבאי נוטה באופן ברור לכיוונה של סין, שכן התקציב הצבאי גבוה פי 25 מזה של טאיוואן. לבייג'ינג יש גם יתרון מסורתי ברור, כמו כמות גדולה יותר של טילים, מטוסי קרב, ספינות מלחמה, רמת הכשירות של החיילים והארסנל הגרעיני שלה. מהנתונים עולה כי טאיוואן עולה על סין בקריטריון אחד בלבד, והוא מספר חיילי המילואים שעומד על מיליון וחצי חיילים, לעומת 510 אלף בלבד בצבא הסיני. עם זאת, כוח האדם הסדיר בצבא הסיני עומד על שני מיליון חיילים, לעומת 170 אלף בלבד בצבא של טאיוואן. 

כזכור, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שלח בחודש ספטמבר האחרון אזהרה לכיוונה של סין, והצהיר כי "אם היא תפלוש לטאיוואן, אנחנו נגן עליה". זאת, לאחר שבתחילת החודש, ארה"ב הודיעה על עסקת נשק חדשה עם המדינה, בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר. הנשיא האמריקאי אמר כי "האמריקאים יגנו על טאייוואן במקרה של פלישה סינית". ביידן הוסיף כי "התקשרי לנשיא שי ואמרתי לו 'אם אתה חושב שהאמריקאים ימשיכו להשקיע בסין תוך הפרת הסנקציות של מדינות המערב נגד רוסיה, אני חושב שאתה עושה טעות גדולה'".