על רקע האיומים מצד קוריאה הצפונית והמשך שיגורי הטילים הבליסטיים, ארה"ב וקוריאה הדרומית החלו היום (שני) באימון צבאי משותף של חילות האוויר שידמה מבצע משותף כדי להתמודד עם איום פוטנציאלי מצד השכנה מצפון. התרגיל יכלול כ-240 מטוסי קרב שיבצעו כ-1,600 גיחות.

בתוך כך, בפיונגיאנג גינו את האימון המשותף, והצהירו כי "מדובר בהוכחה לעוינות של וושינגטון ושל סיאול". מנגד, בארה"ב הצהירו כי יש צורך באימון המשותף על מנת להתמודד עם האיומים של קוראיה הצפונית שביצעה מספר שיא של שיגורי טילים השנה, ועשתה הכנה לחידוש הניסויים הגרעיניים מאז 2017. המפקד של צבא קוריאה הדרומית הסביר כי התרגיל מגיעה על רגע "שני טילים הבליסטיים, קצרי הטווח, שהשכנה מצפון שיגרה. זאת לאחר ששתי המדינות השתמשו בירי אזהרה מול החוף המערבי".

קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי בטיל בליסטי (צילום: KCNA via REUTERS)
קוריאה הצפונית ביצעה ניסוי בטיל בליסטי (צילום: KCNA via REUTERS)

כזכור, קוריאה הצפונית שיגרה ביום חמישי האחרון שני טילים בליסטיים קצרי טווח מול החוף המזרחי שלה, כך דיווח צבא דרום קוריאה, בזמן שכוחותיו מסיימים שבועיים של תרגילים שמטרתם היה להרתיע את שכנתם מהצפון. ראשי המערך הגרעיני של קוריאה הדרומית, ארה"ב ויפן שוחחו בטלפון וגינו את השיגורים כפרובוקציה והפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. משרד החוץ של קוריאה הדרומית הצהיר כי "פיתוח גרעיני וטילים בקוריאה הצפונית רק יגרמו לחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני האזורי".

סגנית שר החוץ של ארה"ב, וונדי שרמן, שלחה במהלך השבוע מסר מאיים לכיוונה של קוריאה הצפונית והצהירה כי "ארה"ב תפעיל את מלוא היכולות הצבאיות שלה, כולל הגרעיניות, על מנת להגן על בעלות הברית - יפן ודרום קוריאה". זאת, על רקע טענתה כי המדינה המסוגרת מסלימה את המתיחות באזור באמצעות פרובוקציות. בתוך כך, סגן שר החוץ של קוריאה הדרומית העלה את החשש שמדיניות הנשק הגרעיני של השכנה מצפון מגדילה את האפשרות לשימוש שרירותי של פיונגיאנג בנשק גרעיני.