מחקר חדש זיהה כי אורך הקרניים של קרנפים הפך לקצר יותר ב־100 השנים האחרונות, והמדענים מעריכים כי מדובר בתוצאה אבולוציונית של ציד על ידי בני אדם. החוקרים השתמשו בצילומים של 80 קרנפים שתועדו בתמונות פרופיל בשנים 1886 עד 2018, כאשר 65 מתוכם תועדו בשבי, כדוגמת גני חיות ובתי מחסה, אולם מרביתם נולדו בטבע או נולדו לקרנפים שגדלו בטבע.

במסגרת המחקר, המדענים ביצעו מדידות אנטומיות עבור כל אחת מהחיות המתועדות, ולאחר מכן העריכו את אורך הקרן ביחס לגודל הגוף. מאחר שמדובר בחמישה זנים שונים - קרנף לבן, קרנף שחור, קרנף הודי, קרנף ג'אווה וקרנף סומטרה - החישובים בוצעו בנפרד לכל זן. לפי הממצאים, שפורסמו בכתב העת "אנשים וטבע", לקרנפים לבנים ושחורים היו הקרניים הארוכות ביותר, בעוד לקרנפי סומטרה הייתה הקרן הקצרה ביותר. אולם בכל הזנים תועדה מגמה של ירידה באורך הקרן במשך מאה השנים האחרונות.

על פי החוקרים, ההערכה היא שהתקצרות הקרן נובעת מתגובה אבולוציונית לציד האנושי. קרנות הקרנפים היוו במשך שנים יעד לציד לצורך השקעה פיננסית, וגם בשל חשיבותן לייצור תרופות מסורתיות בסין ובווייטנאם. כמו כן, המחקר ציין כי הציד של קרנפים עם קרניים גדולות יותר הותירו בעיקר קרנפים עם קרניים קצרות, שהעבירו את המאפיינים האלה גם לדורות הבאים שלהם.