איום ישיר למערב: הקרמלין הבהיר היום (שבת) כי רוסיה "לא תקבל" את הגבלת מחיר הנפט שהוטלה עליה, והיא בוחנת כיצד להגיב - זאת, בבתגובה לעסקה של מעצמות המערב שמטרתה להגביל מקור מימון מרכזי.

עם עיניים של בעלי חיים: חבילות חשודות הגיעו לשגרירויות אוקראינה באירופה
אוקראינה הפצירה במערב: זה הסיוע שאנחנו זקוקים לו; ברוסיה איימו בתגובה

רוסיה אמרה שוב ושוב שהיא לא תספק נפט למדינות שיישמו את המכסה, עמדה שאושרה מחדש על ידי מיכאיל אוליאנוב, שגריר מוסקבה בארגונים בינלאומיים בווינה, בפוסטים ברשתות החברתיות ביום שבת. "החל מהשנה הזו אירופה תחיה ללא נפט רוסי", אמר.

הגבלת המחיר של G7 תאפשר למדינות שאינן באיחוד האירופי להמשיך לייבא נפט גולמי רוסי דרך הים, אך היא תאסור על חברות שילוח לטפל במטענים של נפט רוסי ברחבי העולם, אלא אם הוא יימכר בפחות מ-60 דולר. זה עלול לסבך את משלוח הנפט הרוסי שמחירו מעל התקרה, אפילו למדינות שאינן חלק מההסכם.

"תקרת מחיר הנפט לרוסיה - החלטה לא רצינית"

בתגובה להחלטה, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס לתנאיה של רוסיה, ואמר: "הגבלת המחיר של 60 דולר על הנפט הרוסי הנישא על הים, שעליה הסכימו קבוצת G7 ואוסטרליה, אינה רצינית ותרתיע מעט את רוסיה מלנהל מלחמה באוקראינה". הוא הוסיף: "לא הייתי קורא לזה החלטה רצינית, לקבוע מגבלה כזו למחירים הרוסים, וזה די נוח לתקציב של מדינת טרור. זה רק עניין של זמן עד שיהיה צורך להשתמש בכלים חזקים יותר בכל מקרה, חבל שהזמן הזה יאבד".

זלנסקי טען כי העולם הראה חולשה על ידי קביעת התקרה ל-60 דולר, שלדבריו, תנפח את התקציב של רוסיה ב-100 מיליארד דולר בשנה. "הכסף הזה ילך לקראת ערעור יציבות נוסף של בדיוק אותן מדינות שמנסות כעת להימנע מהחלטות רציניות", אמר. גם אנדריי ירמק, ראש הסגל של זלנסקי, הגיב להחלטה ואמר כי יש להגדיר את המכסה ל-30 דולרים, "כדי להרוס את כלכלת האויב מהר יותר".

לאחר שחרור חרסון - במרחק של מעט יותר מ-100 קילומטרים מהעיר, הצבא האוקראיני בוחן את אפשרויותיו הבאות במלחמה, הכוללות שחרור שטחים נוספים משליטת הרוסים. בנוסף, האוקראינים מעוניינים לנתק את המרחב היבשתי המחבר את הרוסים לשטח בקרים, אותו כבשו בשנת 2014. 

בין היתר, האוקראינים שוקלים לפעול לשחרור הערים מליטופול, וואנרהודאר וזפוריז'יה, בה ממוקמת תחנת הכוח הגרעינית. עם זאת, מתוך העדויות בשטח, לא קיימת אינדיקציה נכון לעכשיו להצטברות של כוחות אוקראינים לצורך ביצוע פעולות אלו. 

אזרחים אוקראינים מברכים בדמעות את החיילים לאחר שחרור חרסון מהכיבוש הרוסי (רויטרס)

"זה סוד צבאי", מסר גורם צבאי בכיר באוקראינה באשר לתוכניות הצבא, והוסיף: "אבל אני חושב שבעוד כמה ימים יתגלה הסוד הזה". בינתיים, החיילים האוקראינים נמצאים במקום וממתינים לפעולה, בעוד שתנאי מזג האוויר הופכים מיום ליום ליותר ויותר קשים. 

כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

עקב מזג האוויר החורפי, הם נאלצים להתמודד עם תנאי בוץ, זאת יחד עם הקור הכבד. הם מחממים את עצמם באמצעות תנורים מאולתרים. 

מטרתם העיקרית היא למנוע מהכוחות הרוסים להתקדם צפונה, לעבר הכביש המהיר שמחבר בין זפוריז'יה לאיזור דונייצק. אך המטרה העיקרית כאמור לא השתנתה, והיא להחזיר לשליטתם ערים נוספות שנכבשו ע"י הצבא הרוסי. 

רוסיה מצידה, פרסה כ-30,000 חיילים בגדה המזרחית של הנהר באיזור חרסון, כך על פי הערכות מודיעיניות שונות. לאחר שכוחותיה עזבו את חרסון, הרוסים חילקו מחדש את כוחותיהם באיזור, והגבירו את נוכחותם בזפוריז'יה.

טנקים של צבא רוסיה בפאתי חרקוב (צילום: REUTERS/Maksim Levin)
טנקים של צבא רוסיה בפאתי חרקוב (צילום: REUTERS/Maksim Levin)