לאחר חודשים מפרכים של מלחמה שפרצה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר, הנחילו כוחות אוקראינים שורה של תבוסות גדולות למוסקבה, שאילצו את החיילים הרוסים לסגת תחילה מאיזור קייב ולאחר מכן לסגת מאזור חרסון. 

דיווח: זו הסיבה שארה"ב שינתה בחשאי את מערכות הנשק המתקדמות ששלחה לאוקראינה
"אי אפשר לסמוך על אף אחד": פוטין מתחיל לאבד שליטה על המלחמה?  

טנקים וכלי רכב משוריינים כבדים

 המומחה הצבאי הבריטי פרנק לודווידג' העריך היום (ראשון) בעיתון האמריקאי "ניוזוויק" כי חימוש אוקראינה בטנקים נוספים וכלי רכב משוריינים יסייע לכוחותיה להביס את רוסיה על אדמתה. כלי רכב וטנקים משוריינים "חייבים ללכת ביחד" במבצע משולב, הסביר לדווידג', "אחרת אתה עלול להסתבך באותם צרות שהרוסים נקלעו אליהם עם הטנקים שלהם".

טנקים רוסיים פעלו בכוחות עצמם ליד קייב מוקדם יותר במלחמה, מה שהפך אותם לפגיעים ביותר. אסטרטגיה זו הביאה למספר רב של נפגעים מצד הכוחות הרוסים בתחילת המלחמה, וכן להשמדת חלק גדול מהטנקים שמוסקבה פרסה באוקראינה. בספטמבר אמר המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה, ולרי זלוז'ני, שהם רוצים בין 10 ל-20 בריגדות, שכל אחת מהן מורכבת על ידי כ-5,000 חיילים ואשר יצטרכו, לפי המומחה הצבאי, בממוצע 100 טנקים.

הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

לאוקראינה יש כבר "צי טנקים די גדול", אמר לדווידג', עם כ-2,000 טנקים. "למעשה יש להם יותר ממה שהיה בתחילת המלחמה. ואולי זה מספיק כדי לעשות את העבודה", הוסיף. חיל השריון של אוקראינה הוא מהגדולים בעולם. 

לארה"ב יש אלפי טנקים במילואים שמתוחזקים היטב ומוכנים לפעולה, אמר לדווידג'. הטנקים האמריקנים האלה שנמצאים באחסון הם "שוברי שיוויון", הוסיף. המומחה הצבאי אמר כי יותר מ-3,000 טנקי M1 אברמס שיש לארה"ב הם מתקדמים יותר מרוב הציוד שיש לרוסיה. רכב משוריין נוסף שיעזור לאוקראינה להביס את רוסיה הוא בראדלי, המיועד להובלת חיל רגלים תוך מתן אש חיפוי נגד חיילי אויב וכלי רכב משוריינים. כלי רכב אלה, שלארה"ב יש "אלפים" במילואים, "טובים בהרבה מכל מה שיש לרוסים", אמר לדווידג'.

רקטות ארוכות טווח

כלי נשק נוספים שהאוקראינים ביקשו הם מערכות רקטות ארוכות טווח כמו ATACMS. "זה יאפשר לאוקראינים לפגוע בקרים ובעצם להוציא את הצי הרוסי - חלק גדול מכוחותיו - מחצי האי קרים מכיוון שהם יהיו תחת מתקפה כל הזמן או לפחות תחת איום כל הזמן", אמר לדווידג'.

כוח אווירי

חלק גדול מהסיוע הצבאי שקיבלה אוקראינה בתשעת החודשים האחרונים התמקד בכוחות היבשה ובהגנה אווירית, אך תמיכה נוספת בחיל האוויר של אוקראינה תהיה הכרחית כדי שהמדינה תביס את הרוסים, אמר לדווידג'. "חיל האוויר האוקראיני יצטרך להתחמש מחדש על ידי מטוסים מערביים", אמר לדווידג', והוסיף כי לקייב יהיו בעצם שתי אפשרויות: מטוס הקרב האמריקני F-16 או סאאב גריפן השוודי.

מטוס F-16 (צילום: רויטרס)
מטוס F-16 (צילום: רויטרס)

"הדבר היא לצייד מחדש את הכוחות האוקראינים כדי לנצח במלחמה,שזקוקים לאותן שלוש יכולות חיוניות: ניידות משוריינת, רקטות ארוכות טווח וכוח אווירי", אמר לדווידג'. "הדבר השני הוא שאם אנחנו רוצים שאוקראינה תהיה בטוחה בעתיד, אז אנחנו צריכים לחמש ולצייד אותם כמו נאט"ו , כדי שהם יהיו ברי-פעולה הדדית, ולא יהיו להם את אותן בעיות נוראיות של לוגיסטיקה ואספקה ​​מחדש בפעם הבאה שזה יקרה - וזה לא אומר שזו תהיה הפעם הבאה".