ההקלה הפתאומית במדיניות "אפס קורונה", שבוע לאחר הסרת ההגבלות בעקבות המחאה חסרת התקדים נגדן, ובאמצעי התקשורת מדווחים על התפרצות קשה של המגפה עם צפי לכמיליון מתים בחודשים הקרובים.

לאחר המחאות ההמוניות: השינוי הדרמטי של תקנות הקורונה בסין

סין מיהרה לחסן את האוכלוסיות החלשות שלה בעקבות הציפייה להתפרצות מחודשת של הנגיף, כאמור, וגם ארגון הבריאות העולמי העלה חששות שאוכלוסיית המדינה, שעומדת על 1.4 מיליארד, לא חוסנה כראוי, וארצות הברית הציעה עזרה בהתמודדות עם ההדבקה.

בייג'ינג החלה ביום רביעי שעבר לפרק את בקרות ה'אפס-COVID' הקשוחות שלה, הורידה את דרישות הבדיקות והקלה על כללי ההסגר שגרמו לחרדה לעשרות מיליונים ופגעו בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

עם זאת, מנהל ארגון החירום של ארגון הבריאות העולמי, מייק ראיין, טען שההתפרצות החלה הרבה לפני החלטת הממשלה לבטל את ההגבלות. "יש טענה לפיה סין הסירה את ההגבלות ופתאום המחלה יצאה משליטה", אמר ראיין בתדרוך עיתונאים בז'נבה. "המחלה התפשטה באופן אינטנסיבי כי אני מאמין שאמצעי הבקרה כשלעצמם לא עצרו את המחלה".

דובר משרד החוץ הסיני, וואנג וונבין, אמר  כי לסין יש "יתרונות מוסדיים" להילחם במגפה. "בוודאי שנוכל לעבור בצורה חלקה את שיא המגפה", אמר.

תורים לבדיקות קורונה בסין (צילום: רויטרס)
תורים לבדיקות קורונה בסין (צילום: רויטרס)

בינתיים נראה כי סין נמצאת בכאוס מוחלט בימים האחרונים. תורים ארוכים משתרכים מחוץ למרפאות ברחבי המדינה, אנשים רוכשים כמויות אדירות של תרופות וערכות בדיקת קורונה ומורגשת פאניקה כללית ברחובות.

בסרטון שפורסם ברשת נראו מספר אנשים בבגדי חורף עבים מחוברים לעירוי תוך ורידית כשהם יושבים על שרפרפים ברחוב, מחוץ למרפאה במרכז מחוז הוביי.

הרשויות במדינה ביקשו מן האזרחים להימנע מלהגיע לבתי החולים אם הם סובלים מתסמינים קלים, כדי שהצוותים הרופאים יוכלו לטפל בחולים שמצבם קשה יותר.

אנליסטים ב-Eurasia Group טענו כי על אף כל מאמציה לדכא את הנגיף מאז שהתפרץ בעיר ווהאן בסוף 2019, סין עשויה לשלם כעת מחיר עבור הגנה על אוכלוסייה חסרת "חסינות עדר" ושיעורי התחסנות נמוכים בקרב קשישים. "הרשויות נתנו למקרים בבייג'ינג ובערים אחרות להתפשט עד לנקודה שבה חידוש ההגבלות, הבדיקות והמעקב לא יהיו יעילים במידה רבה בהשגת שליטה בהתפרצות", אמרו.