הפרען לענייני ערבים צביקה יחזקאלי שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל  וחיים לוינסון ב-103FM על המהומות שפרצו בשבועיים האחרונים בירדן בעקבות יוקר המחייה וטען: "מהר מאוד זה הפך לאלים כי יש בירדן מרכיב פלסטיני, שבטי. יש נשק ברחובות". הוא אף העריך: "לא ירחק היום שהמלך יבקש מישראל עזרה, אם ההפגנות האלו יתפשטו". 

מחאות אלימות בירדן: שוטר נהרג וארבעה נפצעו

בפתח הדברים הסביר יחזקאלי על המתרחש בירדן וסיפר: "שלושה הרוגים נוספים בפשיטה על אותו קן או אזור במעאן שבו נהרג קצין של הביטחון הלאומי בשבוע שעבר. זאת אומרת, יש לנו כבר ארבעה קצינים ירדנים הרוגים במהלך מה שקוראים מהומות. אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה שם - רשתות חברתיות נחסמות שם".

"ירדן מתנהלת כמה שנים אחורה ממה שאנחנו מכירים במזרח התיכון. היא אחת האחרונות שיש עליה עוד מסך ברזל. אנחנו יודעים שבשבועיים האחרונים יש גל של הפגנות ומהומות שעיקרו והטענה שלו זה יוקר המחיה, עליית מחירי הדלק, שביתה של נהגי משאיות ומוניות, אבל מן הסתם זה הופך לאלים, כיוון שבירדן יש מרכיב פלסטיני, יש מרכיב שבטי, יש נשק ברחובות ואין הרבה שביל של סובלנות לשלטון שם להכיל כאלו דברים. בגלל זה כל דבר הוא קריטי לממלכה".

"המלך חוסיין, הדבר היחידי שאתגר אותו, נוסף לספטמבר השחור, אלה מהומות הלחם שהיו בשנות ה־80. זאת אומרת, איומים חיצוניים, ירדן עוד יכולה לעמוד מולם עם צבא מאומן, תומך מערב, אבל איומים פנימיים ממש מזעזעים את הממלכה. פה מתחיל להיווצר משהו שדומה לזה, השאלה לאן זה יתפתח, ושימו לב איך המלך מיד מגיע לשם, מרגיע, מנחם ומזהיר שלא יהיה הרבה תחום משחק בסיפור הזה, אבל יש פה אתגר, בהחלט".

"המלך לאט לאט נשחק בפופולריות שלו, מדברים כבר נגד המלך בהפגנות. המלך עבדאללה זה לא המלך חוסיין שהיה לו איזה מעמד על, זה מלך, שאין מה לעשות, עם הזמן, עם השתנות העולם והתנאים הוא גם סופג וגם בעיקר הוא תמיד ידאג למעמד שלו, לכוח שלו, לבסיס הכוח שלו. לא ירחק היום שהוא יבקש מישראל שוב עזרה, אם הדברים הללו יתפשטו. כרגע הוא מכיל את זה".

כשנשאל אם עבדאללה יהיה המלך האחרון השיב: "אני חושב שהבא אחריו יהיו לו התמודדויות כאלה רציניות עם הרבה פחות לגיטימציה. אין מה לעשות, הפלסטינים לא יכולים לקבל עליהם מישהו שהם במקור לא אוהבים אותו. יכול להיות שאו שזה המלך האחרון או הבא הוא המלך האחרון, כי בסופו של דבר, ירדן היא לא מדינה שתוכל להיות יציבה עם המשאבים, עם הניהול ועם האופן שבו היא מתנהלת".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm