מחקר חדש מתריע כי קרוב למחצית מהקרחונים ברחבי העולם עלולים להיעלם לחלוטין עד סוף המאה הנוכחית - גם אם האנושות תצליח לעמוד ביעדים של אמנת פריז לעצירת התחממות כדור הארץ. המחקר שפורסם בכתב העת "סיינס" השתמש במודלים מתקדמים כדי לחזות את השינויים ב־215 אלף הקרחונים בכדור הארץ עד שנת 2100, בטווח של תסריטים שנעו בין התחממות של 1.5 מעלות לעומת העידן הטרום תעשייתי לבין עלייה של 4 מעלות.

התוצאות הראו כי אם הטמפרטורה תגיע ליעד של 1.5 מעלות שנקבע בהסכם פריז - ושכרגע האנושות אינה עומדת בו - 49% מהקרחונים ייעלמו לחלוטין, כאשר לפחות מחצית מההיעלמות תתרחש לפני אמצע המאה ה־21, ובשל כך יעלה מפלס הים העולמי ב־90 מ"מ. אם העלייה בטמפרטורות תגיע ל־4 מעלות, 83% מכלל הקרחונים ייעלמו והם יאבדו 41% מהמסה שלהם - כאשר התוצאה היא עלייה של 154 מ"מ במפלס הים. התחזיות גבוהות ב־23% מהמודלים שפורסמו עד כה.

"ממצא מרכזי הראה כי אובדן המסה היה ליניארי ביחס בעלייה בטמפרטורה, ולכן כל צמצום בעליית הטמפרטורה יצמצם משמעותית את אובדן המסה של הקרחונים ואת התרומה שלהם לעליית מפלס פני הים", ציין מוביל המחקר, ד"ר אנתוני ראונס מאוניברסיטת קרנגי מלון שבפנסילבניה.