מלחמת רוסיה-אוקראינההמלחמה המתמשכת באוקראינה חשפה בעיות נרחבות בתעשיית החימוש האמריקאית, שעשויות להוות מכשול בפני הצבא האמריקאי להילחם במלחמה ממשוכת נגד סין, כך דווח היום (שני) באתר "וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי. על פי הדיווח, משלוחי הנשק והסיוע הצבאי החסר תקדים של הבית הלבן לאוקראינה, חשף את הסכנה האסטרטגית העומדת בפני ארה"ב, כאשר מלאי הנשק ירד לכמות נמוכה וחברות ביטחוניות אינן מספיקות לחדש אותו.

במחקר שנעשה על ידי סת' ג'ונס, סגן נשיא בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, חשף עוד יותר את הבעיה בה נמצאת ארה"ב. על פי המחקר, הבסיס התעשייתי והביטחוני בארה"ב אינו כרוך "לסביבה הביטחונית הקיימת כעת". לדבריו, "התעשייה פועלת באופן המותאם יותר לסביבה בזמן שלום". המחקר גם שיקף חששות בקרב בכירי צבא, קונגרס וגורמים ממשלתיים אחרים, כי התחמושת תיגמר במהירות גבוהה יותר, במלחמה פוטנציאלית עם סין במזרח הרחוק. לדבריו של ג'ונס, "איך ניתן להרתיע את סין ביעילות אם אין לך מלאי מספיק של התחמושת שאתה זקוק לה?".

במשך יותר מ-20 שנים נלחמה ארה"ב בעיראק, אפגניסטן ומקומות אחרים, אך על פי הנכתב בעיתון, המלחמה באוקראינה מבוססת יותר על נשק כבד. מלחמה פוטנציאלית עם סין, תהיה שונה מהמלחמה באוקראינה, אך בכל זאת יצטרכו לעשות שימוש עמוק במאגרי הנשק אמריקאים. בדוח נטען בנוסף כי "המחסורים הללו יקשו מאוד על ארה"ב לנהל מלחמה ממושכת. לבסיס התעשייתי והביטחוני של ארה"ב אין יכולת לנהל מלחמה ארוכה, קצב הנשק של האוקראינים מדגים את האתגרים העומדים בפני ארה"ב, במקרה של מלחמה במזרח הרחוק". כך למשל, מספר מערכות סטינגר נגד מטוסים שסופקו לקייב בתקופה האחרונה, שווה למספר המערכות שיוצאו למדינות נוספות בכל 20 השנים האחרונות. 

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

המחקר ציין כי "ההיסטוריה של הגיוס התעשייתי מצביע על כך שייקח שנים עד שהבסיס הביטחוני ייצר ויספק כמויות מספקות של מערכות נשק קריטיות ותחמושת ויחזיר את ההון של המלאי שנוצל". גם מנהיגים צבאיים הביעו בחודשים האחרונים תסכול גובר על הבסיס התעשייתי, כאשר  אדמירל דריל קאודל, מפקד פיקוד כוחות הצי אמריקאי, קרא לתעשייה הביטחוני לעכב את אספקת הנשק לקייב.

כזכור, ברשת CNN פורסם כי בארה"ב מוטרדים מהתעצמותה הצבאית של סין, שממשיכה לפעול על מנת להגדיל את הצי הימי שלה. סם טנגרדי, מרצה בכיר במכללת המלחמה אמר כי "בלוחמה הימית הצי הגדול יותר כמעט תמיד מנצח". הצי הימי של הצבא הסיני עבר בגודלו את הצי האמריקני במהלך שנת 2020, וכעת הוא מחזיק בלא פחות מ-340 ספינות מלחמה, בעוד שלרשות חיל הים האמריקני עומדות פחות מ-300. בסין מעריכים כי הצי יגדל ל-400 ספינות מלחמה בשנתיים הקרובות, ובארה"ב מקווים שהיתרון הטכנולוגי ישחק לטובתם.