אלפי פלסטינים, המנויים לרשת התקשורת הסלולארית ברשות, קיבלו לאחרונה הודעה כי "בהתאם להחלטת הנשיא (אבו מאזן), יתווסף לחשבונך שקל אחד מדי חודש, לתקופה של 12 חודשים, במסגרת היוזמה לתמיכה באנשים שלנו בירושלים". ההודעה עוררה סערה רבה ברחוב הפלסטיני, כאשר משפטנים כבר הזהירו כי מדובר בהפרה בוטה של החוק, בהעדר המועצה המחוקקת.

בסוכנו הידיעות הפלסטינית "שיהאב" ציטטו את ראש הוועדה הבינלאומית לתמיכה בזכויות העם הפלסטיני, שהצהיר כי "החלטת נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, להוסיף שקל לתמיכה בירושלים, ללא רצון ואישור הלקוחות אינו מותר על פי חוק". לדבריו, "מבחינה משפטית, הנשיא ראשי לחוקק במצבי חירום גם ללא המועצה המחוקקת, אך דבר זה לא נשקל בתיק הנוכחי. עבאס יכול היה במקום זאת, לקבל את ההחלטה ולהקצות את הכסף מתקציב השירות או המסים".

עוד ציין כי "האזרחים מוכנים לציית להחלטה למען ירושלים, אך אובדן האמינות ברשות מונעים מהם לעשות זאת". זאת, על רקע הדיווחים על השחיתות הגבוהה בקרב הפקידות הבכירה ברשות הפלסטינית.

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (צילום: Alex Brandon/Pool via REUTERS)
נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (צילום: Alex Brandon/Pool via REUTERS)

כמו כן, מומחים פלסטינים למשפט חוקתי וזכויות אדם, אישרו כי "אנו רואים בתוספת של עבאס לחשבונות האזרחים והעלאת האגרות בבתי המשפט הפרה בוטה של החוקה הפלסטינית". לדבריהם, "סעיף 88 של החוקה אומר כי הטלת עמלות ומסים כספיים כלשהם, או תיקון וביטולם על האזרחים, יכולים להתבצע על ידי חוק מקורי שנחקק על ידי הרשות המחוקקת. עקרון שלטון החוק הוא הבסיס של הממשל בפלסטין".

כזכור, הרשות הפלסטינית כבר נמצאת במוקד הסערה, לאחר "שערוריית האלכוהול" בפקיסטן. על פי הדיווח, עובדי מכס בשדה התעופה בעיר קראצ'י בפקיסטן סיכלו לאחרונה הברחת משקאות אלכוהוליים לשגרירות הפלסטינית במדינה, תחת המשלוח שהיה מסווג כ"פריט חיוני". על פי הדיווח, המשלוח כלל 10,548 בקבוקי אלכוהול, לצד 2,160 בקבוקי בירה. הפלגים ברשות הפלסטינית תיארו את הפרשה כ"עלבון לעם הפלסטיני".

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "שיהאב" ציטטו את חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, פח'רי ברגותי, שאמר כי "זה עלבון לעם, לקדושים שלנו, ולאסירינו". לדבריו, "האירוע שבוצע על ידי שגרירות הרשות מהווה הפרה של כל המנהגים והמסורות הדתיים בפקיסטן ובפלסטין, ונחשב לעלבון גדול כלפי כל מוסלמי". הוא הוסיף כי "חובתם של עובדי השגרירות לכבדאת המנהלים והמסורות של המדינה בה הם מייצגים את פלסטין, במיוחד כשהמדינה היא מולסמית. השגריר אינו מייצג רק את עצמו, אלא את המטרה הפלסטינית כולה".