מלחמת רוסיה-אוקראינהבצל הדיווחים כי איראן מחמשת את הצבא הרוסי באוקראינה, מכון מחקר אמריקאי וצוות החשיבה "קרן ג'יימסטאון", בחן כיצד אספקת טילים בליסטיים תשנה את תמונת המצב המלחמה. זאת, לאחר שדווח כי מוסקבה מעוניינת לרכוש טילים איראניים מסוג "פתח-110" ו-"זולפיקאר".

ראש התחום לענייני ביטחון ומדיניות חוץ במכון המחקר, ציין כי "שתי המערכות זמינות, ואיראן עלולה לספק אותן בקרוב". בתמורה, איראן עשויה לקבל מרוסיה טכנולוגיה צבאית חשובה, כמו מטוסי קרב מסוג "סוחוי 35". העלות של הטילים האיראניים נמוכה בהרבה בהשוואה לטילים הרוסים. באשר להשפעה של הטילים על המלחמה באוקראינה, נמסר כי "תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן היא בהחלט מרתיעה".

טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי (צילום: רויטרס)
טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי (צילום: רויטרס)

על פי המכון, ההיסטוריה מלמדתכי הטילים הבליסטיים מתוצרת טהרן לא נועדו רק לעורר פחד במדינות המפרץ ובישראל, "אלא לשמש כאמצעי בתוך אזורי סכסוך ברחבי העולם". לפיכך, "ניתן לצפות לשימוש בטילים הבליסטיים האיראניים בשדה הקרב האוקראיני בקרוב".

טילי הפתח-110 הם בעלי טווח של עד 700 ק"מ, הפועלים על דלק מוצק ובעלי זמן שיגור קצר מהרבה ממערכות אחרות. בעקות כך, מוסקבה יכולה לבצע התקפות בטווח זמן קצר יותר, מה שעלול להשפיע על היכולת האוקראינית להתגונן מפני המתקפות.

יחד עם זאת, צוות החשיבה ציטט מידע מודיעיני, לפיו חבילות הסיוע הצבאיות שלטהרן למוסקבה אינן כוללות את טילי הפתח-110, אלא קיימות על דפי טיוטה בלבד. זאת, מכיוון שאיראן עדיין כפופה להגבלות המוטלות עליה בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231. על פי הדיווחים, ההגבלה תוסר באוקטובר 2023, כאשר ההחלטה של האו"ם תפוג.