מלחמת רוסיה-אוקראינהג'נרל אטומיקס אירונאוטיקל סיסטמס, יצרנית המל"טים ריפר MQ-9, הודיעה כי היא מוכנה למכור לממשלת אוקראינה שני מל"טים במחיר של דולר אחד בלבד, "על מנת לסייע ולהגן על עצמה בזמן שהיא מתכוננת למתקפה של הצבא הרוסי", כך דווח היום (רביעי) בוול סטריט ג'ורנל.

עם זאת, העסקה תחייב את הממשל בקייב להוציא מכיסה כ-10 מיליון דולרים על מנת להכין את המשלוח מארה"ב, וכשמונה מיליון דולר נוספים מדי שנה, עבור תחזוקה שותפת של המטוסים. בעקבות כך, ייתכן כי העסקה לא תצא לפועל.

הפרסום בוול סטריט ג'ורנל מגיע לאחר הדיווח בעיתון האמריקאי כי יש חשש שהסיוע האמריקאי לאוקראינה ייעצר. על פי הדיווח, המלחמה המתמשכת באוקראינה חשפה בעיות נרחבות בתעשיית החימוש האמריקאית, שעשויות להוות מכשול בפני הצבא האמריקאי להילחם במלחמה ממשוכת נגד סין. על פי הפרטים, משלוחי הנשק והסיוע הצבאי החסר תקדים של הבית הלבן לאוקראינה, חשף את הסכנה האסטרטגית העומדת בפני ארה"ב, כאשר מלאי הנשק ירד לכמות נמוכה וחברות ביטחוניות אינן מספיקות לחדש אותו.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

במחקר שנעשה על ידי סת' ג'ונס, סגן נשיא בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, חשף עוד יותר את הבעיה בה נמצאת ארה"ב. על פי המחקר, הבסיס התעשייתי והביטחוני בארה"ב אינו כרוך "לסביבה הביטחונית הקיימת כעת". לדבריו, "התעשייה פועלת באופן המותאם יותר לסביבה בזמן שלום". המחקר גם שיקף חששות בקרב בכירי צבא, קונגרס וגורמים ממשלתיים אחרים, כי התחמושת תיגמר במהירות גבוהה יותר, במלחמה פוטנציאלית עם סין במזרח הרחוק. לדבריו של ג'ונס, "איך ניתן להרתיע את סין ביעילות אם אין לך מלאי מספיק של התחמושת שאתה זקוק לה?".

במשך יותר מ-20 שנים נלחמה ארה"ב בעיראק, אפגניסטן ומקומות אחרים, אך על פי הנכתב בעיתון, המלחמה באוקראינה מבוססת יותר על נשק כבד. מלחמה פוטנציאלית עם סין, תהיה שונה מהמלחמה באוקראינה, אך בכל זאת יצטרכו לעשות שימוש עמוק במאגרי הנשק אמריקאים.

בדוח נטען בנוסף כי "המחסורים הללו יקשו מאוד על ארה"ב לנהל מלחמה ממושכת. לבסיס התעשייתי והביטחוני של ארה"ב אין יכולת לנהל מלחמה ארוכה, קצב הנשק של האוקראינים מדגים את האתגרים העומדים בפני ארה"ב, במקרה של מלחמה במזרח הרחוק". כך למשל, מספר מערכות סטינגר נגד מטוסים שסופקו לקייב בתקופה האחרונה, שווה למספר המערכות שיוצאו למדינות נוספות בכל 20 השנים האחרונות.