איראן שינתה את אופן הפעילות של הצנטריפוגות במתקן הגרעין בפורדו, שם ביצעה העשרת אורניום לרמה של 60%, קרוב לרמה הצבאית, ולא עדכנה על כך את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". השינוי התגלה במהלך ביקורת שערכו הפקחים מטעם סבא"א ב-21 בינואר במתקן הגרעין התת-קרקעי שבנוי בתוך צלע הר באזור. 

בהצהרה משותפת של ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה, נאמר אמש כי "איראן אינה עקבית בעמידה בהתחייבויותיה הגרעיניות". עוד נאמר בהצהרה כי "כפי שציינה סאב"א, השינוי שאיראן ביצעה ללא כל הודעה מוקדמת, אינו עולה בקנה אחד עם ההתחייבויות של הרפובליקה האסלאמית במסגרת האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני". עוד נאמר כי "ייצור של אורניום מועשר ברמה כה גבוהה, טומן בחובו סיכונים משמעותיים ואין לכך כל הצדקה אזרחית".

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

עם זאת, באיראן שלחו אצבע מאשימה לכיוונה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. ראש הארגון לאנרגיה אטומית האיראני, מוחמד אסלאמי אמר כי "הפרשנות של פקחי סבא"א הייתה שגויה, אך הוא דיווח על כך לסוכנות. אנחנו מיד העברנו הסברים, כבר באותו יום". 

הדו"ח מתפרסם כמה ימים לאחר שהנציג המיוחד של ארצות הברית לנושא איראן, רוברט מאלי, התראיין לרשת CNN, והדגיש כי "ארה"ב לא תהסס לנקוט כל צעד להפסקת התוקפנות של איראן". לדבריו, "האופציה הצבאית עם איראן על הפרק, אם המסלול הדיפלומטי ייכשל".

כמו כן, הנציג המיוחד של ארצות הברית לנושא איראן הוסיף כי "שאיראן קרובה להחזיק מספיק אורניום כדי לבנות פצצה גרעינית". דבריו מגיעים לאחר ההצרה של בלינקן בפגישתו עם רה"מ נתניהו כי "אנו מסכימים שאסור לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, ודנו בהעמקת שיתוף הפעולה כדי להתעמת עם הפעילות מערערת היציבות של איראן באזור ומחוצה לו. בדיוק כפי שאיראן תמכה זבפעולות טרור נגד ישראלים, המשטר מספק כעת רחפנים שרוסיה משתמשת בהם כדי להרוג אזרחים אוקראינים חפים מפשע".

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

כזכור, כבר בחודש נובמבר האחרון, הודיעו באיראן כי הם מעוניינים להעשיר אורניום לרמה של 60% לראשונה במתקן בפורדו, וכן כי המדינה מתכננת גם הרחבה מאסיבית של יכולת ההעשרה הגרעינית שלה במקום. 

לאיראן יש שישה צנטריפוגות IR-6 הפועלות במתקנים פורדו ונתנז. בסוכנות האנרגיה האטומית נמסר כי ה-IR-6 הן הצנטריפוגות המתקדמות ביותר. "איראן ממשיכה לקדם את פעילות ההעשרה שלה במפעל להעשרת האורניום בנתנז וכעת מתכננת להתקין מבנה ייצור שני, המסוגל לאכלס מעל 100 מפלי צנטריפוגות", נכתב בדוח הסוכנות.