באיראן הודיעו היום (שלישי) כי הם מעוניינים להעשיר אורניום לרמה של 60% לראשונה במתקן בפורדו, וכן כי המדינה מתכננת גם הרחבה מאסיבית של יכולת ההעשרה הגרעינית שלה במקום. 

סבא"א בהצהרה דרמטית: "לאיראן יש מספיק אורניום לייצר יותר מפצצה אחת"
דיווח בארה"ב: איראן ביקשה מרוסיה סיוע בקידום תוכנית הנשק הגרעיני שלה

לאיראן יש שישה צנטריפוגות IR-6 הפועלות במתקנים פורדו ונתנז. בסוכנות האנרגיה האטומית נמסר כי ה-IR-6 הן הצנטריפוגות המתקדמות ביותר. "איראן ממשיכה לקדם את פעילות ההעשרה שלה במפעל להעשרת האורניום בנתנז וכעת מתכננת להתקין מבנה ייצור שני, המסוגל לאכלס מעל 100 מפלי צנטריפוגות", נכתב בדוח הסוכנות.

בתוך כך, בריטניה, צרפת וגרמניה גינו תכוניותיה של איראן להרחיב את תוכנית הגרעין שלה: "הצעד של איראן הוא אתגר למערכת אי-ההפצה הגרעינית העולמית. לצעד הזה, שטומן בחובו סיכונים משמעותיים, אין הצדקה אזרחית אמינה. נמשיך להתייעץ, לצד שותפים בינלאומיים, כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המשך ההסלמה הגרעינית של איראן". גם בבית הלבן גינו והודיעו כי "אנו נמשיך להשתמש בכל הכלים הזמינים כדי לדאוג שאיראן תישא באחריות לצעדים אלו".

כור גרעיני בושהאר איראן  (צילום: רויטרס)
כור גרעיני בושהאר איראן (צילום: רויטרס)

כמו כן, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, הזהיר אתמול כי "לאיראן יש מספיק מאגרי אורניום מועשר לייצר יותר מפצצה גרעינית אחת". בראיון לתוכנית התחקירים האמריקאית "60 דקות" אמר גרוסי כי "איראן תוכל לייצר יותר מפצצה אחת אם תרצה בכך". למרות זאת הוסיף כי "לסוכנות אין מידע המעיד על כך שיש לאיראן כרגע תוכנית כזאת. התקדמות תוכנית הגרעין של איראן עדיין לא הגיעה לנקודת האל־חזור. סבא"א עובדת קשה כדי למנוע ממנה להגיע לנקודה זו".

מנגד, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנאני, הודיע כי "בגלל אישור ההחלטה האנטי־איראנית שהציעו ארה"ב ומדינות אירופה במועצת הנגידים של סבא"א, טהרן מתכוונת לשקול מחדש את ביקורו של גרוסי במדינה". ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, הודיע לאחרונה כי "ביקורו של גרוסי ייערך כאשר הסוכנות לא תשתמש בפוליטיקה של לחץ על איראן".

בנוסף, שר החוץ של ארה"ב, אנטוני בלינקן, טוען כי איראן ניסתה להחדיר "סוגיות חיצוניות" לתוך המאמצים להחיות את הסכם הגרעין, ובכך הכשילה אותו לעת עתה. עם זאת, בלינקן אמר כי אינו יכול לאשר רשמית את הדיווחים על מעבר להעשרת אורניום באיראן ל־60% במתקן בפרודו.