תקווה חדשה לעתיד האוקיינוסים בכדור הארץ: אחרי מחלוקות שנמשכו כ־15 שנה, המדינות החברות באו"ם הסכימו על אמנה חדשה ומחייבת, שתגן על היצורים והצמחים במים הבינלאומיים במטרה להפוך 30% מהאוקיינוסים לשמורות טבע עד סוף העשור הנוכחי.

ביום שבת בלילה, אחרי שבועיים של דיונים ויותר מיממה לאחר הדדליין המיועד, הסתיים הכינוס של הוועדה הבין־ממשלתית על גיוון ביולוגי מעבר לסמכות שיפוט לאומית במטה האו"ם בניו יורק, בהכרזה החגיגית כי האמנה ההיסטורית גובשה בהסכמת כל המדינות. "האונייה הגיעה לחוף", הצהירה נשיאת הוועידה, רנה לי מסינגפור, שהבהירה כי אין כוונה לפתוח מחדש את נוסח האמנה.

האמנה החדשה - הראשונה שעוסקת בהגנה על הימים מאז אמנת האו"ם על חוק הים משנת 1982 - עמדה על שולחן הדיונים במשך כ־15 שנה, אולם מחלוקות עמוקות על מימון ועל זכויות דיג מנעו הגעה להסכמות, על אף שדוחות המומחים הראו כי קרוב ל־10% מהמינים של היצורים הימיים נמצאים בסכנת הכחדה.

מטרת האמנה היא להגן על כשני שלישים מהאוקיינוסים והימים שנמצאים מעבר למים הטריטוריאליים של מדינות והיא מיועדת להפוך 30% מהימים לאזורים מוגנים עד סוף העשור. 

כיום, רק 1.2% מכלל המים הבינלאומיים - שבהם למדינות העולם מותר לדוג, לשוט ולבצע מחקרים - נמצאים תחת הגנה. האמנה תציב מגבלות על כמויות הדיג שמותר לבצע באזורים המוגנים החדשים, תקבע את נתיבי השיט המותרים ותטיל מגבלות על עבודות כרייה ופעילויות נוספות. בנוסף, תכונן ועידה מיוחדת שתוכל לדרוש דין וחשבון ממדינות העולם על פעילותן למען שמירה על הגיוון הביולוגי ועל ניהול האזורים הימיים המוגנים.

"זה יום היסטורי עבור שימור וסימן שגם בעולם מפולג, הגנה על הטבע ועל אנשים יכולה לנצח גיאופוליטיקה", אמרה לורה מלר, פעילת גרינפיס למען האוקיינוסים שנכחה בוועידה בניו יורק.

"המדינות חייבות לאמץ את האמנה הזו באופן פורמלי ולאשרר אותה במהירות האפשרית כדי שהיא תיכנס לתוקף, ואז ליישם ולהגן באופן מלא על שמורות האוקיינוסים שכדור הארץ זקוק להן".