הממשלה בגיאורגיה הודיעה היום (חמישי) כי היא תמשוך את הצעת החוק "סוכנים זרים" שעוררה סערה במדינה וגרמה להפגנות רבות בתמיכת האופוזיציה. על פי ההצעה, יוטלו מגבלות על ארגונים שמקבלים מימון זר. בעקבות כך נוצרו כאמור הפגנות רבות שהמשטרה נאלצה לפנות באלימות מול בניין הפרלמנט. באיחוד האירופי, שם בוחנים את צירופה של גיאורגיה לגוש, עוקבים אחרי המשבר המחריף.

ביום שלישי האחרון אישר הפרלמנט בקריאה ראשונה את הצעת החוק של מפלגת החלום הגיאורגי השלטת, אשר קובעת כי ארגונים שמקבלים לפחות 20% של מימון מחו"ל יירשמו בתור "סוכנים זרים". ההצעה דומה לחוק שהתקבל ברוסיה בשנת 2012 ואשר הטיל מגבלות על ארגונים בלתי ממשלתיים ועל התקשורת החופשית.

אלפי מפגינים, רבים מהם נושאים דגלים של האיחוד האירופי של גיאורגיה ושל אוקראינה, התייצבו מול הפרלמנט וקראו "לא לחוק הרוסי" ו"אתם רוסים". במקום התפתחו עימותים אלימים כאשר השוטרים הפעילו גז מדמיע וזרנוקי מים לעבר המפגינים, שחלקם השליכו פצצות תבערה ואבנים ואף ניסו להסתער לעבר הבניין. הממשלה טענה כי 50 שוטרים נפצעו בהתנגשויות והאשימה כי האופוזיציה היא "הרסנית וקיצונית".

נשיאת גיאורגיה סלומה זוראבישווילי הודיעה מראש כי התכוונה להטיל וטו על הצעת החוק אם תאושר, למרות שלפרלמנט יש סמכות לבטל את הווטו. בנאום שהקליטה במהלך ביקורה בארה"ב היא שיבחה את המפגינים ואמרה כי "אתם מייצגים גיאורגיה חופשית, גיאורגיה שרואה את עתידה במערב ולא תיתן לאף אחד לקחת ממנה את עתידה". האירועים בטביליסי מתרחשים כאשר באיחוד האירופי בוחנים את הבקשה שהגישה גיאורגיה בשנה שעברה להצטרף לגוש, יחד עם אוקראינה ומולדובה.

שר החוץ של האיחוד ז'וזפ בורל הכריז כי "החוק אינו תואם את הערכים של האיחוד האירופי ואת הסטנדרטים שלו. הוא מנוגד למטרה המוצהרת של גיאורגיה להצטרף לאיחוד, כפי שרוצה רוב גדול של אזרחי גיאורגיה". שרי החוץ של לטביה, ליטא ואסטוניה הזהירו כי האישור בקריאה ראשונה "מעלה שאלות רציניות לגבי עתיד הדמוקרטיה בגיאורגיה".