סופת הציקלון פרדי, הסופה הטרופית הארוכה ביותר שתועדה אי־פעם בעולם עם 35 ימי פעילות בלתי פוסקים, המשיכה להכות אתמול (ראשון) במרכז מוזמביק עם רוחות עזות וגשמים כבדים, אחרי שפגעה ביבשה בפעם השנייה בחודש האחרון.

הסופה ההיסטורית התפתחה בין צפון־מערב אוסטרליה לבין אינדונזיה ב־6 בפברואר, ועשתה מסע של יותר מ־8,000 ק"מ כאשר חצתה את כל דרום האוקיינוס השקט בדרכה לאזור מדגסקר ומוזמביק שבדרום מזרח אפריקה - עם רוחות עזות שהגיעו גם לעוצמה של הוריקן מדרגה 5.

בשבוע שעבר פרדי הפכה לסופה הטרופית הארוכה ביותר שתועדה אי־פעם, כאשר שברה את השיא של 31 יום שקבע הוריקן ג'ון ב־1994, והיא גם הסופה עם אנרגיית הציקלון המצטברת הגבוהה ביותר אי־פעם. החזאים גם ציינו כי מדובר בסופה הראשונה בחצי הכדור הדרומי שרשמה התחזקות בעוצמת הרוחות יותר משלוש פעמים, ועד כה היא התחזקה שש פעמים.

ב־21 בפברואר הסופה פגעה באי מדסגקר, וכעבור שלושה ימים נרשמה גם פגיעה ישירה במוזמביק לפני שהציקלון שב לנוע בים. כתוצאה מהפגיעה ביבשה בשתי המדינות נרשמו לפחות 27 הרוגים והצפות נרחבות, כאשר יותר מ־10,000 בני אדם נאלצו לעקור מבתיהם.

ביום שבת בלילה הסופה שוב פגעה באזור עיר החוף קלימני עם רוחות בעוצמה של כ־200 קמ"ש, וגם אתמול היא המשיכה להשתולל עם רוחות וגשמים כבדים, כולל במלאווי הסמוכה - שם נמסר על לפחות אדם אחד שנהרג כאשר ביתו קרס. התושבים נקראו למצוא מחסה בבתי ספר, כנסיות ומחסנים, וזרם החשמל נותק כאמצעי זהירות. "אני רואה בתים עם גגות שעפו, חלונות שבורים ורחובות מוצפים", סיפרה עובדת הסיוע ואניה מסינגו.

נציגי האו"ם התריעו כי הפגיעה החוזרת של הסופה צפויה להחמיר את המשבר ההומניטרי באזור, ואף לגרום להתפרצות של מלריה וכולרה. "לפרדי יש השפעה סוציו־כלכלית והומניטרית על הקהילות שנפגעו", מסר ד"ר יוהן סטנדר, מנהל השירותים של הסוכנות המטאורולוגית של האו"ם. "מספר הקורבנות היה מוגבל בשל תחזיות מדויקות ואזהרות מוקדמות ובשל פעולה מתואמת לצמצום סיכונים בשטח, אבל גם קורבן אחד זה יותר מדי".