שופט פדרלי קבע כי סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס יובא להעיד בפני חבר מושבעים גדול על שיחות שניהל עם דונלד טראמפ עד ה-6 בינואר 2021 על יום ההסתערות על הקפיטול, זאת על פי מספר מקורות בפסיקת בית המשפט הפדרלי האחרון.

בפסיקה נאמר שפנס עדיין יכול לסרב לענות על שאלות הקשורות למעשיו ב-6 בינואר עצמו, כאשר כיהן כנשיא הסנאט לאישור הבחירות לנשיאות ב-2020. פסיקתו של השופט הראשי ג'יימס בואסברג מבית המשפט המחוזי של ארה"ב בוושינגטון הבירה היא ניצחון גדול עבור היועץ המיוחד ג'ק סמית', שעומד בראש החקירה של משרד המשפטים.

לקראת הצבעת האישור בקונגרס, עמד פנס בפני לחץ עצום מצד טראמפ ובני בריתו לשבש את תוכניות המחוקקים. שיחותיו של טראמפ עם פנס בימים סביב הסתערות הקפיטול עוררו עניין רב לחוקרים שבדקו את המתקפה. אף על פי שפנס סירב להעיד בפני ועדת בית הנבחרים ב-6 בינואר שחקרה את ההתקוממות, אנשים במסלולו של טראמפ סיפרו לוועדה על שיחת טלפון סוערת שניהל עם פנס ביום המתקפה, בה הטיח עלבונות כלפי סגן הנשיא.

תומכי טראמפ פורצים לבית הלבן בקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)
פנס וטראמפ לא דיברו במהלך המתקפה על הקפיטול עצמה, שבה רבים מתומכיו של טראמפ חיפשו אותו בכעס, ופנס נמלט בקושי מהאספסוף. ניקולס לונה, עוזר מיוחד לשעבר של טראמפ, אמר לוועדה שהוא זוכר שטראמפ אמר על פנס: "טמבל, עשיתי החלטה שגויה לפני ארבע או חמש שנים".

מצידו של פנס, רבות מההערות הפומביות שלו על שיחותיו עם טראמפ בימים שלפני ההתקוממות ואחריה הגיעו בספר זיכרונות שפרסם בשנה שעברה. בספר כתב פנס שטראמפ אמר לו בימים שלפני המתקפה שהוא יעורר את שנאתם של מאות אלפי אנשים מכיוון שהוא "ישר מדי" כדי לנסות לבטל את תוצאות הבחירות.

עוד פנס כתב שטראמפ אמר לו בשיחת טלפון לראש השנה: "אתה יותר מדי ישר", וחזה ש"מאות אלפים ישנאו אותך" ו"אנשים יחשבו שאתה טיפש". "אדון הנשיא, אני לא מטיל ספק שהיו אי סדרים והונאה", כתב פנס כי כך אמר לטראמפ: "זו רק שאלה של מי מחליט, ולפי החוק זה הקונגרס".

ניצחון גדול לייעוץ מיוחד

סמית' חוקר את המאמץ של טראמפ לחתור תחת הבחירות ב-2020. סמית' זימן את פנס למתן עדות ומסמכים מוקדם יותר השנה. ימים לאחר פרסום החדשות על הזימון, פנס ויועציו ציינו כי סגן הנשיא לשעבר יערער על הזימון במסגרת סעיף הנאום או הדיון של החוקה, אשר מגן על מחוקקים מפעולות מסוימות של אכיפת החוק הקשורות לחובות החקיקה שלהם.

"אני הולך להילחם בזימון של ג'ו ביידן בשביל להופיע בפני חבר המושבעים הגדול, כי אני מאמין שזה לא חוקתי וחסר תקדים". כך אמר פנס באירוע בפברואר. הוא הציע שבגלל שכיהן גם כנשיא הסנאט במהלך הצבעת ההסמכה ב-6 בינואר, הסעיף החוקתי מגן עליו מההתנהלות שעליה בודקים החוקרים.

טענותיו של פנס גררו ביקורת ממגוון רחב של חוקרים משפטיים, כולל השופט לשעבר מייקל לוטיג, משפטן שמרני שטען בפומבי שפנס צריך לאשר את תוצאות הבחירות. גם כשפנס נלחם בזימון, הוא התעקש על סירובו לשבש את אישור הקונגרס על זכייתו של ביידן, כפי שטראמפ קרא לו לעשות.