הלחימה בסודן בין כוחות הצבא לבין המיליציה של כוחות ההתערבות נמשכה אתמול בבירה חרטום ובאזורים נוספים במדינה על אף הגינויים בקהילה הבינלאומית.

ארגון הרופאים הסודני עדכן אתמול כי לפחות 56 אזרחים נהרגו וכ־600 בני אדם נוספים נפצעו שלשום, היום הראשון של הקרבות בין הצבא הנאמן לנשיא, הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן, לבין כוחות ההתערבות בהנהגתו של סגן הנשיא, הגנרל מוחמד חמדאן דגלו, המכונה "חמידתי".

גם אתמול אפף עשן כבד את חרטום, עם דיווחים על קולות של ארטילריה כבדה בעיר ובסביבתה, בעוד מטוסי קרב תקפו עמדות של המיליציה באומדורמן, בצד השני של נהר הנילוס. נמסר גם על הפצצות אוויריות בעיר הנמל פורט סודן. כוחות ההתערבות הודיעו כי הפילו מטוס קרב והאשימו כי חיל האוויר המצרי מסייע לצבא הסודני.

"כל התושבים נקראו להישאר בבית, אבל זה לא גורם לכולם להיות בטוחים", סיפרה חולוד ח'ייר, תושבת חרטום, בשיחה עם ה־BBC. "יש הרבה אנשים שנמצאים בבתיהם או בקרבת הבתים, על גגות, בגינות, והם נפגעו או נהרגו מקליעים תועים".

אתמול דווח גם על לחימה בחבל דרפור שבמערב המדינה, בין השאר, בערים ניאלה שבדרום החבל, אל־פאשר שבצפון דרפור וזלינגיי שבמרכז החבל, וגורמים הומניטריים דיווחו על לפחות 12 הרוגים. "המצב הביטחוני מורכב ומסוכן", מסר אדם רגאל, דובר סוכנות התיאום הכללית לפליטים ולעקורים בדרפור, שציין כי עקורים רבים נמלטו מהמחנות בשל הקרבות.

קרן המזון העולמית הודיעה כי שלושה מאנשיה נהרגו ולכן היא החליטה לעצור את פעילותה במדינה. "קרן המזון מחויבת לסייע לעם הסודני שניצב מול מחסור קשה במזון, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את עבודתנו מצילת החיים אם הבטיחות והביטחון של הצוותים שלנו ושל שותפינו אינם מובטחים", נמסר מסוכנות האו"ם.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא להפסקת האלימות ושוחח עם אל־בורהאן ועם חמידתי, כמו גם עם נשיא מצרים ועם מזכ"ל האיחוד האפריקאי. הליגה הערבית קיימה אתמול ישיבה דחופה, וכך גם המועצה לשלום ולביטחון של האיחוד האפריקאי, בעוד שמצרים ודרום סודן הציעו לתווך בין הצדדים היריבים.

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שוחח עם עמיתיו מסעודיה ומאיחוד האמירויות הערביות והפציר בנשיא סודן ובסגנו "לנקוט צעדים פעילים כדי לצמצם את המתיחויות ולהבטיח את הבטיחות של כל האזרחים". "הדרך היחידה קדימה היא לשוב למשא ומתן שתומך בשאיפות הדמוקרטיות של העם הסודני", אמר בלינקן.

הקרבות בסודן הם חדשות רעות להתקדמות הסכמי אברהם, שלהם חרטום שותפה רשמית, בלי לנקוט צעדים פורמליים כלפי ישראל.

מקורות מדיניים מסרו כי משרד החוץ הישראלי מעורב במגעים בין הצדדים בעימות ומנסה להעביר מסרים של הרגעה.

אל־בורהאן, שנגדו התמרד סגנו, היה התומך העיקרי בכינון היחסים עם ישראל וגם יזם את תהליך ההתקרבות. לפי מקורות יודעי דבר, הוא נהנה מסיוע צבאי ישראלי בייעוץ ובאמצעי לחימה. אלא שלפי מקורות סודניים, דווקא סגנו היה בן השיח המועדף על הגורמים הצבאיים בישראל. כך או כך, לישראל יש אינטרס ברור לנסות לפשר בין הנצים.

אמש הסכימו הצבא והמיליציה להפסקת אש הומניטרית של שלוש שעות, לפי הצעת האו"ם. זאת, על מנת לאפשר לעשרות אלפי תושבים שנלכדו בבתיהם, בבתי ספר ובאתרים נוספים מאז שלשום להימלט למקום מבטחים וכדי לפנות את הפצועים לבתי החולים.