אחרי חודשים בהם נמנע מלתערב בבחירות המקדימות בתי המפלגות, החליט הלילה (רביעי) נשיא ארצות הברית ברק אובמה לתקוף חזיתית את מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, ובפרט את המוביל, דונלד טראמפ.



אובמה, שנמצא בקליפורניה לוועידת פסגה עם נשיאי עשר ארצות מדרום מזרח אסיה, צופה שציבור הבוחרים בארצות הברית לא יבחר בטראמפ לנשיאות. "אזרחי ארצות הברית הם די הגיוניים", אמר הנשיא, "ואני חושב שהם יעשו בחירה הגיונית בסופו של דבר".



הנשיא התייחס למזגו הסוער של איל הנדל"ן ואמר כי "מי שעומד איפה שאני עומד כעת, מחזיק ברשותו את הצפנים לשיגור טילים גרעיניים ויכול להורות לבני 21 לצאת לקרבות אוויר".



בתגובה לדברי הנשיא, אמר טראמפ, באיפוק יחסי כי "אובמה עשה עבודה גרועה כנשיא וכי היה מביס אותו בבחירות 2012 אם היה מתמודד". הוא הוסיף כי דבריו של הנשיא הם למעשה "מחמאה גדולה".



אבל איש העסקים המיליארדר לא היה הרפובליקני היחיד שחטף ביקורת מאובמה. הנשיא התייחס לכלל המועמדים במפלגה היריבה ואמר כי "אף לא אחד מהם מדבר על חלק מהבעיות הגדולות של העולם". "אף אחד מהם לא חושב שאנחנו צריכים לעשות משהו נגד שינוי האקלים. שאר העולם מסתכל ואמר 'איך זה יכול להיות?'", הוסיף הנשיא.



אבל אובמה טוען כי הוא בוטח בציבור האמריקאי: "יש לי אמון רב בו. אני חושב שהם מבינים שלהיות נשיא ארצות הברית זה תפקיד רציני. זה כמו להנחות תכנית אירוח או ריאליטי. זה לא קידום או שיווק. זה קשה והרבה אנשים סומכים עלינו שנעשה את זה נכון".



הנשיא, שהוא גם ראש המפלגה הדמוקרטית, התייחס להתמודדות בתוך מפלגתו, בין הילארי קלינטון לברני סאנדרס, ואמר שיש הסכמה רחבה לגבי העקרונות, אבל "הבדלים בטקטיקה שצריך לנקוט כדי לבצע את הדברים".



הוא אמר כי ייתכן שבסופו של דבר הוא יביע את עמדתו לגבי המירוץ והבהיר: "אני יכול לומר באופן חד משמעי שאני שמח שאני לא מתמודד".