ניצחון להילרי קלינטון: מספירת קולות משתתפי אסיפת הבחירות במדינת נבאדה שהתרחשה הלילה (ראשון) מתברר נצחון דחוק של הילרי קלינטון, כשהיא זכתה ב-52.6% מהקולות. אמנם אין זה הישג מרשים עבורה, כמי שנחשבת למובילה במירוץ הדמוקרטי - אך התוצאה בנבאדה מספיקה לאושש מעט את מעמדה שנפגע בתוצאות הפריימריז בניו המפשייר, וגם מהווה בשורה חיובית ומעודדת לקלינטון לקראת הפריימריז הדמוקרטי שיתקיים בדרום קרוליינה בשבת הבאה.



עבור ברני סנדרס, כל תוצאה בנבאדה נחשבת חיובית, גם אם הוא לא ניצח כמו שקרה בניו המפשייר. אבל הניקוד הסופי (47.4%) מוכיח כי במדינה עם חתך דמוגרפי מגוון ועם נוכחות של מגזרי מהגרים ומיעוטים כמו באוכלוסיית נבאדה, לסנאטור מוורמונט יצפו מבחנים לא פשוטים כדי להוכיח את מעמדו ואת סיכוייו כמתחרה רלוונטי.



נצחונה של קלינטון, למרות שהוא לא בהיקף מרשים ומלהיב, הוא הישג משמעותי עבורה. הרוב שהשיגה בנבאדה, גם אם צנוע, הוכיח כי מעמדה בקרב  השחורים לא נפגע ולא התערער כתוצאה מכישלונה בניו המפשייר. תוצאות ההיאספות גם בלמו את סיכוייו של יריבה לחדור לבסיסי התמיכה המסורתיים של קלינטון בקרב השחורים, ההיספנים ומגזרי המיעוטים והמהגרים.



בנאום סיכום לערב המרגש של המועמדת המובילה, אמרה קלינטון כי "יש אמת בסיסית בקשר לאמריקה: היא יכולה למצות את הפוטנציאל שלה רק כשכל אזרח ממצה את הפוטנציאל שלו". עוד הוסיפה כי "אפילו הנשיא לא יכול לעשות את זה לבד, כולנו צריכים לעשות את שלנו כדי להתקדם". בנאומה הזכירה גם מטרות שקרובות ליבו של סנדרס, כמו המלחמה בוול סטריט והחזרת הצדק לבתי המשפט.



בנאום הסיכום שלו, אמר סנדרס כי "בכל מקום שהיינו בו, צפו לנו תבוסה אבל הצלחנו להתעלות על התחזיות", והוסיף כי זה מצביע על כך שהמסר שרוב הכסף מתרכז אצל ה-1% מחלחל למטה למצביעים. הוא הביע את שמחתו על כך ש"במערכת הבחירות הזאת הבאנו אנשים עובדים ואנשים צעירים למעורבות גבוהה מאוד, מה שלא קרה במערכות בחירות קודמות".



ברני סנדרס בנבאדה. צילום: רויטרס


המירוץ צפוי להתלהט

התוצאות בנבאדה גם יחלישו ואולי יפוגגו את החששות שהתעוררו בקרב אוהדי המפלגה הדמוקרטית לגבי עתידה של קלינטון במירוץ בעקבות העלבון שספגה בניו המפשייר. התוצאות שהשיגה הלילה הם גם בשורה טובה ומעודדת עבורה לקראת הפריימריז בדרום קרוליינה שיתקיימו בשבת הקרובה. מוקדם מדי ואולי מוגזם לייחס להישג שלה בנבאדה כהוכחה סופית שהמינוי למועמדות הדמוקרטית לנשיאות מונח בכיסה. אבל ברני סנדרס, שתלה תקוות רבות באסיפת הבחירות בנבאדה וציפה לתמיכה גדולה בקרב ההיספנים, התרחק יותר מהמינוי.

מה שברור הוא, שהמירוץ במיתחם הדמוקרטי והתמודדות בין קלינטון לסנדרס צפוי להתלהט. לסנדרס זה פשוט וטבעי להמשיך במאבק כי כל תוצאה דו- ספרתית היא עבורו נצחון. להילרי קלינטון הדברים לא כל כך פשוטים כי היא חייבת להוכיח כל פעם מחדש שהיא מועמדת רצינית, יעילה ובעלת סיכויים כנשיאה הראשונה בתולדות ארה"ב.

כזכור, באסיפת הבחירות בניו המפשייר סנדרס גרף 60% מהקולות בעוד הילרי קלינטון זכתה ב-38% מהקולות ונחלה תבוסה משמעותית, שגרמה לכך שנוצר מתח רב לקראת האסיפה בנבאדה. בזמנו קלינטון נאמה לאחר היוודע התוצאות ולאור מחיאות הכפיים וקריאות העידוד שלא פסקו, אמרה בצחוק כי היא לא יודעת מה היה קורה אם היא הייתה זוכה והוסיפה כי למרות ההפסד "אני עדיין אוהבת את ניו המפשייר ותמיד אוהב". עוד אמרה קלינטון כי "ניקח את הקמפיין ליתר המדינה ונלחם על כל קול כדי להילחם על פתרון אמיתי שישנה חיים של אנשים". 



הפעם הצליח לה, גם אם לא בניצחון מוחץ שקיוותה לו, והסיכום שלה נשמע אחרת לגמרי: בפוסט שפירסמה בטוויטר כתבה לתומכיה "זה הניצחון שלכם". 



דונלד טראמפ. זכה ביותר מ-30% מהקולות. צילום: רויטרס


טראמפ הוא המנצח הגדול בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית

דונלד טראמפ יצא מנצח בבחירות המוקדמות בדרום קרוליינה הלילה (ראשון) כך עולה ממדגמים שנערכו ליד מקומות ההצבעה. לפי ערוץ סי-אן-אן דונלד טראמפ קיבל 32.5% מהקולות, ואחריו היה מאבק על המקום השני שהוכרע על ידי אחוזים בודדים כך: מארקו רוביו עם 22.5%, וטד קרוז עם 22.3%. ג'ב בוש במקום האחרון עם 7.9%, מה שגרם לו להכריז כי הוא פורש מהמירוץ. "תושבי איווה, ניו המפשייר ודרום קרוליינה אמרו את דברם, ואני מאד מכבד את החלטתם". 



המשמעות של הפריימריז בדרום קרוליינה היא, שהמירוץ הרפובליקני יהיה מעתה בין שלושה מועמדים: דונלד טראמפ, טד קרוז ומארקו רוביו.



דונלד טראמפ הבטיח בנאום הזכייה כי "יהפוך את אמריקה למובילה שוב". הוא תיאר לחיוב את יתר המועמדים אך לא התייחס לפרישת ג'ב בוש מהמירוץ. כמו המועמדים הדמוקרטים, גם הוא הדגיש את עניין מימון הקמפיין כשאמר: "מימנתי את הקמפיין בעצמי ולכן איני תלוי בלוביסטים". 



מארקו רוביו עלה לנאום אחריו בירך אותו ודווקא כן התייחס לבוש במילים חמות: "הוא אב מדהים, המושל הכי טוב בהיסטוריית פלורידה, ואני מאמין ומתפלל ששירותו לארצנו לא הסתיים, מודה לו עבור כל מה שעשה". לדבריו, "הלילה המסר ברור, המדינה הזאת מוכנה לדור חדש של שמרנים שייקח אותנו למאה ה-21 אחרי 8 שנים של כישלון".



טד קרוז נאם שלישי ואחרון, ובניגוד לאחרים שם את הכפפות בצד ושלף ציפורניים, אפילו תוך כדי שנפרד מיריבו בוש: "בוש הוא גבר בעל רקורד מרשים שניהל קמפיין מלא תוכן ולא פנה לביבים", אמר בהתייחסו למנצח הערב, טראמפ. גם באשר ליריביו מהצד השני של המפה הפוליטית לא חסך במילים: "אני רוצה לעלות לבמת העימותים הפומביים עם קלינטון או סנדרס או איזה סוציאליסט שלא יהיה, ולהלחם נגדם על הזכויות הבסיסיות של כל אזרח אמריקאי".



בהמשך קרוז הפסיק לרמוז ועבר להתקפה מלאה על טראמפ: "אנחנו הקמפיין היחיד שיכול להביס את דונלד טראמפ, לכן הוא תוקף אותנו בלי סוף ומתעלם משאר המועמדים". המועמד אף התייחס לישראל בנאומו ואמר כי הוא עומד לצידה, ועוד ציין כי בכוונתו להשמיד את דאעש, זאת כפי שטענו המועמדים האחרים, אשר שבו והדגישו את הצורך בחיזוק הצבא האמריקאי.



המפסיד הגדול בדרום קרוליינה הוא למעשה ג'ב בוש, אשר היה בתחילת המירוץ מועמד רציני ומועדף ותורמים גדולים הזרימו סכומי ענק לקופת הקמפיין שלו. בהמשך המירוץ הוא איבד את יתרונו והידרדר. כמות ההצבעות שהשיג בוש כואבת במיוחד משום שעמיתו מרקו רוביו, רפובליקני מפלורידה, מדינה שכיהן בה כמושל, נשאר במירוץ. להערכת פרשנים הוא אף עשוי לצבור הישגים בבחירות מוקדמות נוספות ולהיות יריב רציני לדונלד טראמפ ולטד קרוז. 



ג'ון קייסיק ובן קרסון קיבלו שיעורי הצבעה חד ספרתיים נמוכים וכנראה יפרשו מהמירוץ אף הם.