יומיים אחרונים של התמודדות: הסקרים האחרונים שפורסמו היום (ראשון) לקראת ההצבעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ביום שלישי העניקו יתרון קל להילרי קלינטון על פני דונלד טראמפ, אולם במחנה הרפובליקני מיהרו להכריז כי הדמוקרטים "בפאניקה".



לפי הסקר של רשת NBC ושל הוול סטריט ג'ורנל, קלינטון מובילה בפער של ארבעה אחוזים - 44% מול 40% - במרוץ של ארבעה מועמדים ויש לה יתרון של חמישה אחוזים - 48% מול 43% - בהתמודדות ישירה מול טראמפ. הסקר של מגזין פוליטיקו העניק למזכירת המדינה לשעבר 45% תמיכה לעומת 42% למועמד הרפובליקני, בעוד שבסקר של רשת ABC ושל הוושינגטון פוסט יש לקלינטון יתרון של חמישה אחוזים - 48% מול 43% - וזאת אחרי שבשבוע שעבר הם היו בשוויון של 46%. בממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics, היתרון של קלינטון עומד על 1.4 אחוזים בלבד.



על אף שקלינטון מובילה גם במפת האלקטורים, בימים האחרונים היא ירדה מתחת לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון. לפי הסוקר נייט סילבר, המפה "נראית פחות מוצקה עבור קלינטון מאשר הייתה עבור אובמה לפני ארבע שנים". "קלינטון קרובה ל-270, אבל נמצאת במרחק מדינה אחת מאיבוד של כל חבר האלקטורים", אמר בראיון לרשת ABC. "אולי הייתם רוצים להיות בנעליים שלה יותר מאשר של דונלד טראמפ, אבל היא לא בעמדה בטוחה ממש".



הקרב על מישיגן


מישיגן, שהפכה בימים האחרונים למדינת מפתח אחרי שהסקרים הראו כי טראמפ צמצם משמעותית את היתרון מקלינטון, הפכה ליעד מרכזי עבור שני המחנות שנלחמים על 16 האלקטורים המקומיים. טראמפ יקיים הלילה עצרת במדינה ומחר יערוך את הכינוס המסכם שלו בעיר גרנד רפידס, בעוד שקלינטון והנשיא ברק אובמה צפויים להגיע מחר למישיגן, ואילו ביל קלינטון יקיים שם כנס הערב.



הדמוקרטים הביעו את ביטחונם כי יצליחו לשמור על המדינה בשל ההופעות של קלינטון ואובמה. מנהל הקמפיין של קלינטון, ג'ון פודסטה, הביע הערב את ביטחונו כי הם ינצחו בנבדה וישמרו על היתרון שלהם במישיגן ובמינסוטה. "אנחנו חושבים שהמרוץ הזה גמור", אמר לרשת ABC.



"קלינטון מבזבזת את זמנה". טראמפ. צילום: רויטרס
"קלינטון מבזבזת את זמנה". טראמפ. צילום: רויטרס



מנגד, הרפובליקנים בטוחים שיצליחו להשיג את מישיגן שבה לא זכו מאז 1988. "אני חושב שקלינטון מבזבזת את זמנה", אמר טראמפ. "אני חושב שבמקום ללכת למישיגן, היא צריכה ללכת הביתה ולהירגע". יו"ר המפלגה, ריינס פרייבוס, אף הצהיר אמש כי "אם אנחנו ננצח במדינה כמו מישיגן, הכל נגמר".



דוברו של טראמפ טען כי ההתמקדות הדמוקרטית במישיגן מצביעה על פאניקה. "הם לא היו שולחים את הנשיא אובמה ערב הבחירות אם הם לא היו לוחצים על כפתור הפאניקה", אמר ג'ייסון מילר. "אני זוכר כשהם אמרו שהם הולכים למדינות (רפובליקניות) כמו אריזונה וג'ורג'יה, אבל הם לא יוצאים יותר למתקפה. הם צולעים בדרך לקו הסיום".



בתוך כך, סגנו המיועד של טראמפ, מייק פנס, אמר שמחנה טראמפ יקבל את התוצאות אם ההכרעה תהיה ברורה, אולם הבהיר ששני הצדדים שומרים על הזכות לנקוט באמצעים משפטיים עם הן יהיו שנויות במחלוקת. "נשמור על כל הזכויות והאפשרויות שלנו", אמר פנס לרשת פוקס ניוז. דבריו של פנס באים על רקע אמירתו של טראמפ בעימות האחרון, בו נשאל האם יקבל את התוצאות אם יפסיד, ואמר שהוא יחליט מאוחר יותר.