שינויי האקלים הקיצוניים מורגשים בכל העולם ומשפיעים רבות גם על גופנו. ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת מישיגן עולה כי אם בעבר עונות המעבר היו קצרות יותר מהחורף והקיץ, כעת הם מתארכות – ואיתן מגיעות גם האלרגיות. 

על פי המחקר, שפורסם בכתב העת Nature Communications, נתוני האקלים ונתוני האבקה מצאו שפליטת האבקה במאה הנוכחית תתחיל ככל הנראה בין 10 ל-40 ימים מוקדם יותר באביב ותמשך עד כ-19 ימים מאוחר יותר בסתיו. נתון זה אמנם נוגע יותר לדבורים או לחרקים בטבע, אך הוא עשוי לגעת גם לכם אם אתם חלק מ-30% מהאנשים הסובלים מאלרגיות.

מחברות המחקר אליסון שטיינר, פרופ' לאקלים וחלל, והסטודנטית יאנגיהו זאנג, הסבירו: "ההשפעה של האלרגיות לא פוגעת רק בגופנו, אלא גם גורמת להפסד כלכלי כתוצאה מההוצאות הרפואיות, היעדרות מהעבודה או אפילו מוות מוקדם". 

האבקה, אילוסטרציה (צילום: Getty images)
האבקה, אילוסטרציה (צילום: Getty images)

עונת האלרגיות כבר ארוכה יותר
אם חשבתם שנתונים אלו רלוונטיים לשנים הבאות, דעו שהשינוי כבר החל. בשחזור לאחור של 30 השנים האחרונות עלה כי נתוני האבקה כבר החלו כ-20 ימים קודם ונגמרו כשמונה יותר מאוחר יותר. כמו כן, פליטת ההאבקה הכוללת עלתה ב-46% והטבע הפיק כ-42% יותר משהיה בעבר. "שינויי האקלים של השנים האחרונות שיחקו תפקיד מרכזי", הסביר ג'ון ג'יימס מומחה לאלרגיות ואימונולוגיה, והוסיף: "אנו רואים ששינוי הטמפרטורות משפיע גם על עונות האלרגיות במונחים של השפעה ממושכת יותר". 

אי ודאות
המסקנה שעלתה מהמחקר בעיקר משאירה את עתיד האקלים בערפל, כאשר אי הוודאות המרכזי מתמקד בשינוי רמות הפחמן הדו חמצני באטמוספרה. עם זאת, מבדיקות מעבדה עלה כי הכפלת ריכוז ה-CO2 היא הגבירה את ייצור ההאבקה והגידלה את כמות החלבון המופרשת. 

אז מה לעשות כדי לטפל באלרגיות? ד"ר ג'ון גיימס הסביר:
1. שטיפת מי מלח באף: רססו מי מלח באמצעות בקבוקון ספריי אל תוך הנחיריים כדי לשטוף את האלרגנים והחומרים המגרים. 
2. סטרואידים לאף: גשו אל בית המרקחת ותרכשו ספריי סטרואידים המטפל בדלקות אף. יש להקפיד לרסס פעם ביום הרחק ממחיצות האף. 
3. אנטיהיסטמינים: התייעצו עם הרופא שלכם לגבי הסוג שיתאים לאלרגיה שלכם. ישנם כאלה החזקים מדי שיכולים להשפיע על רמת העייפות והריכוז שלכם. 
4. זריקות אלרגיה או אימונותרפיה: מדובר בטיפול ארוך טווח, אך יעיל מאוד, שיכול להוות כפתרון לטווח רחוק.