בעשורים האחרונים נעשו צעדים משמעותיים לקידום מעמד הנשים בעולם, אך העבודה רחוקה מלהסתיים. ישנם תחומים רבים שבהם אי השוויון בין המינים עדיין ניכר מאוד, וכוח העבודה הוא אחד מהם. נשים זוכות לייצוג נמוך בתפקידי ניהול, כמו גם פעמים רבות לשכר נמוך יותר.

מובילות שינוי: נשים למען קידום נשים בקריירה

יחד עם זאת, ישנן חברות רבות שחלק מהמטרות שלהן ומהערכים שלהן הם לשנות את המצב. לכבוד יום השוויון לנשים, הנה כמה חברות ישראליות שעושות את שלהן כדי לאחות את הפער: 

NTT Ltd

NTT היפנית, ספקית טכנולוגיות ופתרונות עסקיים עולמיים ואחת מחמשת ספקי פתרונות IT לעסקים המובילים בעולם, מייחסת חשיבות רבה ליצירת סביבת עבודה שבה כל העובדים מרגישים בנוח להיות האני האותנטי שלהם ולהגיע למקסימום תוצאות על ידי עבודה משותפת. 

בשנה שעברה הקימה NTT, מעבדת חדשנות כאן בישראל, ומינתה את נועה אשר למנכ"לית. יתרה מכך, NTT ישראל היא אחת החברות היחידות בקבוצה אותה מנהלת אישה. 

עובדי מעבדת החדשנות של NTT ישראל (צילום: NTT ישראל)
עובדי מעבדת החדשנות של NTT ישראל (צילום: NTT ישראל)

בנוסף, NTT Ltd, יחידה עסקית גלובלית של הקבוצה, ערכה קמפיין גיוס עובדות תחת הסיסמה "Ownyourfuture#" כדי למשוך כישרונות מגוונים לכוח העבודה שלה. מטרת הקמפיין הייתה להעסיק 200 נשים שנפלטו לכוח העבודה בשנים האחרונות (1-5 שנים) ולגייסן למגוון תפקידים בחברה. צוות ההנהלה, הגיוס והגיוון של החברה זיהו משרות ספציפיות שהן הזדמנויות אידיאליות למשוך נשים מוכשרות מאוד בחזרה לכוח העבודה.

נועה אשר, מנכ"לית NTT ישראל: "עבורנו הגיוון חשוב ביותר. אנו מחויבים לבנות כוח עבודה מגוון, לכלול את כולם ולספק לכולם הזדמנות שווה לשגשג בקריירה שלו. כאישה בתפקיד ניהולי, זו המשימה ואג'נדה  שלי לגייס נשים נוספות, במיוחד בתחום הטכנולוגיה וליצור עבורן מרחב בטוח ללמוד ולצמוח".

SALESFORCE

שוויון הוא אחד מערכי הליבה של סיילספורס ולאחרונה הודיעה החברה על מחויבותה ליצירת מקום עבודה שיוויני: 40% נשים ועובדים.ות א-בינאריים עד שנת 2026. 

המחויבות לשיוויון המגדרי מתבטאת גם בהטבות שמעניקה לעובדיה: חופשת לידה לכל העובדים - 26 שבועות למטפל ראשי וכן 12 שבועות למטפל משני.

בנוסף, בסיילספורס ישראל קיימות שבע קבוצות שוויון שמובילים עובדים ומטרתן קידום קבוצות מיעוט או קהילות שונות בעלי מכנה משותף. אחת מקבוצות השוויון הראשונות שהוקמו בישראל היא "Salesforce Women's Network" הדוגלת בשוויון מגדרי בתוך החברה ובקהילות הסובבות אותן, תומכת בנשים בכל שלב בחיים דרך התפתחות מקצועית ואישית, ומקדמת שיתופי פעולה. זוהי קבוצת השוויון הגדולה ביותר (גלובלית) והיא מקדמת הזדמנויות התנדבות, הרצאות, סדנאות וכו'.

פעילות נשים בסיילספורס (צילום: באדיבות סיילספורס)
פעילות נשים בסיילספורס (צילום: באדיבות סיילספורס)

אחת מתוכניות הדגל של קבוצת השיוויון היא "נשים על הבמה" (WOMEN ON STAGE). התוכנית, שפותחה בישראל, כוללת סדרה של מפגשים, הרצאות וסדנאות, וכן חונכות 1:1 עם מומחיות מהשורה הראשונה בתחום עמידה מול קהל. התוכנית מעניקה למשתתפות, עובדות סיילספורס, את הכישורים והכלים הדרושים כדי להפוך לדוברות מובילות בכנסים.

נילי גור, מנהלת בכירה, מיתוג מעסיק ושיווק בסיילספורס: "אנחנו מאמינים שחברות יכולות להפוך לפלטפורמות חזקות לשינוי חברתי, וזו האחריות שלנו לקדם שוויון מגדרי. יצירת תרבות של שוויון היא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא הדבר הצודק. אנחנו שואפים ליצור מקום עבודה שמשקף את הקהילות המגוונות סביבנו ושבו כולם מרגישים שרואים, שומעים, מעריכים ומעצימים אותנו".

מרכז החדשנות והפיתוח של JPMorgan בישראל 

ב-J.P. Morgan מקדמים תרבות של גיוון, שוויון והכללה - שבה אף אחד לא נשאר מאחור. החברה רואה בכוח העבודה המגוון יתרון תחרותי המאפשר לחברה לשרת בצורה הטובה ביותר את הלקוחות והקהילות שלהם, תוך שמירה על העובדים בראש סדר העדיפויות שלה. 

היוזמה המרכזית היא הקהילה העולמית "נשים בתנועה" (Women on the Move) המארגנת פעילויות שונות, הרצאות וסדנאות בנושאי יזמות, ניהול פיננסי, פיתוח קריירה ועוד. אחת הדרכים העיקריות לתמוך בפיתוח הקריירה של נשים בטכנולוגיה היא באמצעות תוכנית המנטורינג של החברה, שבה מנהלות בכירות בתפקידים טכנולוגיים, מובילות מעגלי חונכות. דרך נוספת לתמוך בעובדות החברה היא על ידי הענקת שבוע נוסף של חופשת לידה בתשלום.

פעילות של J.P. MORGAN  (צילום: J.P. MORGAN )
פעילות של J.P. MORGAN (צילום: J.P. MORGAN )

"גיוון מחשבתי הוא חיוני לעתיד הטכנולוגיה", אומר ניר שחף, מנהל מרכז החדשנות והפיתוח של J.P. Morgan, "החברת פועלת לקידום נשים בטכנולוגיה על ידי מתן כלים והזדמנויות לצמוח, וכן על ידי תמיכה בהן לאורך כל שלבי הקריירה שלהן באמצעות תרבות מכילה, המאפשרת למידה והכשרה לתפקידי מפתח". 

iAngels

iAngels היא קרן הון סיכון ופלטפורמת השקעות המנוהלת על ידי שלי הוד מויאל ומור אסיא. כשמור ושלי הקימו את iAngels ב-2014, זה היה נדיר למצוא נשים בתחום ההשקעות בכל דרגה, שלא לדבר על ניהול או שותפות.

כיום, נשים הגיעו להישגים מדהימים כדי לסגור את הפער בין המינים בתחום ההון סיכון ובטכנולוגיה. בכל שנה, iAngels מוסיפה לפורטפוליו ההשקעות שלה חברות שנוסדו על ידי נשים. חלק מהיזמות בהן השקיעה iAngels עד היום, כוללות את מורן שניר, מייסדת Clear Genetics, חברה ש- iAngels השקיעה בה מייד לאחר השלמת האקסלרטור, Y Combinator, ואשר נרכשה לאחר מכן על ידי החברה הנסחרת Invitae.

זמן קצר לאחר מכן, iAngels השקיעה במורן שוב, שהקימה את החברה השנייה והנוכחית שלה, Nest Health. הקרן השקיעה גם ב-Incredible Health, חברה שהוקמה על ידי ד"ר אימן אבוזייד, כשהיא גייסה לראשונה סבב Seed ב-2017, והמשיכה להשקיע בכל סבב גיוס מאז, כולל סבב B שהסתיים לאחרונה והעניק לחברה מעמד של חד קרן, עם שווי של  1.65 מיליארד דולר.  

חברת iangels  (צילום: אפי שמח)
חברת iangels (צילום: אפי שמח)

בנוסף, מייסדות iAngels, משתתפות בפאנלים, מנטורינג וכנסים ייעודים לקידום נשים בטכנולוגיה ורוב הקרן בעצמה, מורכבת מנשים ומגוונת מאוד.

"למרות ההתקדמות שהושגה בתחום השוויון המגדרי בעשור האחרון, יש עוד הרבה מה לעשות. ב-iAngels, אנו שמים בראש סדר העדיפויות לקדם יזמות נשית ולהשקיע בחברות שנוסדו על ידי נשים. בנוסף, אנו מתמקדים בתוך המשרד על פיתוח קריירה נשית, כאשר כל צוות הניהול שלנו מורכב מנשים" אומרות שלי הוד מויאל ומור אסיא.

קרן ההון סיכון StageOne

קרן ההון סיכון StageOne מובילה בשנתיים האחרונות פרויקט לקידום נשים ביזמות טכנולוגית. מטרת הפרויקט היא ליצור חיבור לתחום, להבין את הרלוונטיות של הרעיון של היזמת בתקופה הנוכחית ולהתייעץ בנושאים שוטפים של החברה ללא כל מחויבות. נטו השקעה ביזמיות בפגישות עם שותפים ומנהלים בקרן, מכל התחומים ולא רק בתחומי ההשקעה של הקרן.

בקרן נפגשו עם יזמיות ישראליות שנמצאות בארץ, באירופה ובארה"ב. מדובר על יזמיות בשלבים שונים, גם כאלו שממש בתחילת הדרך וגם כאלו שכבר גייסו כסף ועם מוצר. לכולן היה על מה להתייעץ לגבי פיתוח החברה. מעניין היה לגלות כי רוב החברות שהציגו מבוססות על טכנולוגיית "סיוע". כלומר, טכנולוגיות שעשויות להשפיע על חיינו ומנסות לעשות שינוי משמעותי בעולם. כמו בעולמות הרפואה, בריאות הנפש, עזרה לקהילה, ביטחון אישי ואיכות הסביבה – יש צד מאוד אמפתי ביזמיות שעובר דרך החברות שלהן וזה ממש מדהים להיחשף לזה.

יעל אקשטיין, סמנכלית השיווק, ונופר שניידר, פרינספל, קרן סטייג'וואן- STAGE ONE (צילום:  דויד גארב)
יעל אקשטיין, סמנכלית השיווק, ונופר שניידר, פרינספל, קרן סטייג'וואן- STAGE ONE (צילום: דויד גארב)

יעל אקשטיין, סמנכ"לית השיווק של קרן סטייג'וואן, משתפת: "יש לא מעט יזמיות בתחום עם מגוון רעיונות מעניינים, חלקם אפילו פורצי דרך. הצלחנו לסייע להן ברמת המחקר וליצור חיבורים רלוונטיים לאנשים, ספקים ומשקיעים. עם חלקן אנחנו עדיין בקשר ועוזרים כשאנחנו נדרשים לכך. הפידבק המרכזי שקיבלנו הוא שהמפגש הצליח לדייק את המהלכים הבאים של המיזם. שלב בעל חשיבות מכרעת להצלחה העתידית".

המכללה האקדמית אחוה

האקדמית אחוה, בה יש הנהלה נשית מובהקת, מובילה פרויקטים מקדמי-שוויון מגדרי. האחד, הוא "תוכנית בוסטר" שגובשה יחד עם יועצת הנשיאה להוגנות מגדרית. התוכנית מיועדת לקדם באופן מוגבר ומואץ את קידומן של חברות הסגל האקדמי, בעיקר לדרגת פרופסור.

רוב הסגל האקדמי הנשי בישראל נקלט במכללות וגם הסגל הנקלט באוניברסיטאות נוטה להיות בעל ייצוג נמוך ככל שעולים בסולם הדרגות האקדמיות. העובדה שרוב הסגל האקדמי הנשי מצוי במכללות, מייצרת חשיבות מיוחדת לדאוג למעמדן האקדמי האיתן והצומח, כשהן פועלות בתנאי תשתית ותקצוב מצומצמים בהרבה מאלה הניתנים באוניברסיטאות.

תוכנית בוסטר במככלה אקדמית אחוה (צילום: באדיבות המגללה האקדמית אחוה)
תוכנית בוסטר במככלה אקדמית אחוה (צילום: באדיבות המגללה האקדמית אחוה)

פרופ' יפעת ביטון, נשיאת המכללה האקדמית אחוה: "הפרויקט השני נוגע דווקא לגוף הסטודנטיאלי של אחוה, הבנוי מרוב חסר תקדים של נשים – 89%! במספרים כאלה, ברור היה לנו בהנהלת המכללה שישנן בוודאות סטודנטיות נשים הסובלות מאלימות מגדרית, שחשוב לבסס עבורן תכנית חוסן רגשי לצד תמיכה כלכלית באמצעות מלגות. בכך יצרנו באקדמית אחוה מרחב מוגן, מחבק, מחזק ומאפשר למי שהאלימות המינית והפיזית בחייהן מלווה אותן גם כשהן נאבקות כסטודנטיות לנצח את סטטיסטיקת סיכוייהן להצליח להשיג מוביליות לעצמן, החיונית להן שבעתיים מלנשים ככלל".

יוניסטרים

אחד מערכי הליבה של יוניסטרים הוא ערך השוויון ומתן שוויון הזדמנויות לכל בני ובנות הנוער והצעירים והצעירות בישראל מכלל המגזרים. כחלק מכך, פועלת העמותה רבות לטובת קידום נשים ונערות, במטרה לעודד אותן לחלום בגדול, לשאוף ולהגיע לתפקידי מפתח במשק הישראלי.

אחת מתכניות הדגל של בוגרות יוניסטרים היא תכנית UniShe בשיתוף Meta ישראל, תכנית המיועדת לצעירות בוגרות תכנית יוניסטרים בשיתוף בכירות מהקהילה העסקית בישראל בכלל ומחברת Meta ישראל בפרט. התכנית מעניקה לבוגרות כלים להתמודדות עם האתגרים המגדריים בשוק העבודה, ומטרתה לפתח עתודה ניהולית נשית לתפקידים בכירים בעולם העסקים והיזמות.

תכנית Unishe של יוניסטרים (צילום: NEO MEDIA)
תכנית Unishe של יוניסטרים (צילום: NEO MEDIA)

יפעת בכור, מנכ"לית יוניסטרים: "בנוסף, יוניסטרים מעודדת את בנות הנוער שמשתתפות בתכנית לקחת על עצמן תפקידי מפתח בחברות הסטארט אפ שהן מקימות במסגרת הפעילות, ולמעלה מ- 50% מהמנכ"לים בחברות הסטארט אפ של נוער יוניסטרים הן מנכ"ליות. נערות אלו, בגילאי 16-17 בלבד, מובילות קבוצות של עשרות בני ובנות נוער, ומציגות את המיזם שפיתחו יחד עם חבריהם לקבוצה בפני אנשי ונשות עסקים מהבכירים ביותר בישראל ואף בעולם, באנגלית רהוטה. הביטחון העצמי שהן רוכשות במהלך התכנית נוטע בהן את תחושת המסוגלות ואת הידיעה שהכל אפשרי". 

אינקרדיבילד

בחברת אינקרדיבילד קידומן ומיקומן של נשים בתעשיית ההייטק ובכלל, הוא חלק מההווי היומיומי. מעבר לעובדה שבחברה רוב של הנהלה נשית ושבראשה עומדת מנכ"לית (תמי מזאל שחר) נעשות בחברה מגוון פעילויות לאורך השנה להעלאת המודעות לשוויון הזדמנויות.

בין הפעילויות הושם דגש על נושא החינוך והמודלינג שהחברה מקדמת מתוך מחשבה ואמונה ששוויון מתחיל כבר בתודעה של הדור הצעיר. לצד הפעילות ההתנדבותית והעשייה החברתית, הכוללת בין היתר ליווי והכשרה של נערות בפריפריה וחשיפתן למקצועות הטכנולוגיים, אינקרדיבילד הוציאה והפיקה שני ספרי ילדים - כדור הבדולח של סופי שנכתב על ידי עובד ומנכ"לית החברה וסופי היזמית, שמטרתם לחשוף ילדות וילדים מגיל גן למקצועות השונים והמגוונים בהייטק, ובעיקר לאפשר לכולם לדעת שיש לכל ילדה ואישה הזדמנויות רבות לפניה,  והיא רק צריכה לרצות. הספרים תורגמו לאנגלית, ערבית ואף לספרדית כדי להגיע לכמה שיותר אוכלוסיות של הורים וילדים. 

סמנכלית משאבי אנוש מספרת את הספר לילדים (צילום:  איקרדיבילד)
סמנכלית משאבי אנוש מספרת את הספר לילדים (צילום: איקרדיבילד)

איילת המר, סמנכ"לית משאבי האנוש של אינקרדיבילד: “ההסללה שמתחילה בלימודים בגיל צעיר, ממשיכה בצבא ומחלחלת לאורך החיים הבוגרים והקריירה, יוצרת את המסר והתחושה שתחום הייטק פחות מתאים לנשים ועל כן יש לחשוף מגיל צעיר את התלמידות למקצועות טכנולוגיים, תוך שילוב  מודלים נשיים על מנת ליצור חיבור נכון ולהעניק להן מודל לחיקוי. פרויקט הספרים שהובלנו הוא דרך נוספת וייחודית שלנו בחברה לקדם את סוגיית שוויון הנשים שהוא אחד מנושאי הליבה שמנחים את העשייה היומיומית שלנו".

קורנית דיגיטל

לקורנית דיגיטל, שמפתחת ומייצרת מכונות להדפסה דיגיטלית לתעשיית האופנה והטקסטיל, מטרות מוגדרות בכל הקשור לנושא קידומן ומיקומן של נשים בתעשייה ובקורנית בפרט.

בחברה מציינים הישג משמעותי של הארגון, בדמות שוויון שכר ותגמול בין עובדות ועובדים בקורנית, לצד הגדלת ייצוג הנשים עמדות הניהול והתפקידים הטכנולוגיים, הרחבת החשיפה לנושא שוויון מגדרי בארגון והעלאת המודעות, שיפור שביעות הרצון של העובדות בחברה בכל הנוגע להערכה מקצועית שווה והזדמנויות קידום. קידום הנשים על-ידי קורנית מתבטא גם בעשייה החברתית שלה: החברה משתפת פעולה זו השנה השלישית עם מיזם "בועטות", המקדם העצמה של נערות דרך הכדורגל. החברה אימצה קבוצת נערות מבית ספר בראש העין.

מנכ''ל קורנית דיגיטל, רונן סמואל, עם קבוצת הכדורגל ''בועטות'' שאימצה החברה  (צילום: קורנית דיגיטל)
מנכ''ל קורנית דיגיטל, רונן סמואל, עם קבוצת הכדורגל ''בועטות'' שאימצה החברה (צילום: קורנית דיגיטל)

לדברי אילת אורין גודארד, סמנכ"לית משאבי אנוש בקורנית דיגיטל, "אנחנו יוצרים תרבות שוויונית שמקדמת גיוון והכלה ומדגישים דוגמא אישית ברמות בכירות גבוהות. בנוסף, יוצרים יעדים ברורים לכל הארגון וגם לחטיבות השונות, מגבירים חשיפה לנושא שוויון מגדרי על ידי סדנאות והרצאות בהן משתתפים כל הדרגים הניהוליים והמקצועיים ולאורך כל השנה עושים בדיקה מעמיקה של כל הנהלים עם פורמט מותאם גם עבור נשים. במקביל, אנחנו דואגים שבכל פורום, קבוצות עבודה וכל תהליך ארגוני יהיה ייצוג מגדרי שוויוני. חשוב לנו ליצור סביבה המאפשרת הזדמנות שווה לכולם: החל משלב הגיוס, תקשורת, הערכה רבעונית, ניוד פנימי, קידומים, ובכלל: הסתכלות של 360 מעלות על כל עובד ועובדת בקורנית".